نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 207
قاضى سعيد، داراى مشرب عرفانى است و ذوق او در عرفانيات كم نظير و
هوش و استعدادش در ذوقيّات گاهى حيرتآور است، ولى در مباحث عرفانى نيز گاهى مطالب
او كم اهميّت و در پارهاى از موارد سست و مختل الأساس است.
جمع بين افكار ملا رجب على و ملا عبد الرزاق و فيض و تأثرپذيرى از
اين اعاظم كه داراى مشارب متناقضند، از عجايب است. به هر حال سير در عقايد و آثار
قاضى سعيد امرى لازم و تحرير شرح حال و نحوه افكار او بايد بسيار مهم تلقى شود.
در مباحث گذشته بيان شد كه مرحوم اردستانى به واسطه انكار حركت در
جوهر و حصول اشتداد در وجود، طريقه صدر المتألهين را در مسأله نحوه حصول نفس ناطقه
و كيفيت پيدايش آن از ناحيه تحولات واقع در صور نباتى و حيوانى انكار نموده است، و
از تصور [1] اين اصل مهم كه صور نباتى و حيوانى متحول به صور انسانى، جهت حصول
تجرد تام و رجوع آن به اصل خود، صور نباتى لا بشرط و حيوانى متحرك به طرف تجرّد از
جلباب ماده عاجز مىباشد. و در حركات جوهرى، هر صورت متحقق در ماده به حسب نحوه
وجود، خود، براى صور بعدى ماده و هيولاست، چه آن كه معناى حصول اشتداد در جوهر،
اضافه فعليت به فعليت است كه از آن در لسان صدر الحكماء و اتباع او، به لبس بعد
لبس (نه خلع صورتى و لبس صورتى ديگر) تعبير شده است.
مسلك عرفا نيز در مسأله پيدايش نفس، به مشرب آخوند ملا صدرا نزديك
[1]نگارنده اين سطور، در منتخبات فلسفى، تمام مطالب حكمت
صادقيه فيلسوف محقق مولانا محمد صادق اردستانى را نقل نموده است. و در جلد سوم
منتخبات، در مقام توضيح مطالب او، طريق ايشان در امر پيدايش نفس را تقرير و وجوه
مناقشات وارد بر كلام آن استاد بزرگ را ذكر كرده است. بايد به اين معنا توجه داشت
كه در برخى از آيات قرآنى به كيفيّت معاد و اجتماع اجزاى بدن براى تعلق نفس و حشر
بدن و نفس، تصريح شده است مثل كريمه
«رَبِّأَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى»حقير در اين باب مفصل بحث مىنمايد. در
اينجا از ذكر تمام مطالب رساله حكمت صادقيه خوددارى مىنماييم.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 207