نام کتاب : سه رسائل فلسفى نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 111
اقتلوا المشركين، و الثانى من جهة الكيفيّة كالوجوب و الندب نحو:
فانكحوا ما طاب لكم ... و الثالث من جهة الزمان كالناسخ و المنسوخ ... و الرابع من
جهة المكان و الأمور التى نزلت فيها نحو و ليس البر ان تأتوا البيوت من ظهورها،
انما النسيء زيادة فى الكفر؛ فان من لا يعرف عادتهم فى الجاهلية يتعذر عليه تفسير
هذه الآية، و الخامس من جهة الشروط التى يصح بها الفعل و يفسد، كشروط الصلاة و
النكاح.
به عقيده راغب و جمعى ديگر، متشابهات از اين چند قسم خارج نيستند و
آنچه كه مفسران در تفسير متشابه گفتهاند، در اين تقسيم داخل است؛ بعد از بيان
آنچه كه ذكر شد، گفته است:
برخى از متشابهات مورد معرفت واقع نمىشوند و راهى براى وقوف به
آنها نيست و علم به يك قسم ديگر از متشابهات حاصل مىشود، مثل الفاظ غريبه و
الأحكام المغلقة و قسم ديگر متردد بين دو امر است؛ راسخان در علم به آن علم دارند
و بر غير راسخان مخفى است و اين كه رسول اكرم در حق ابن عباس گفته است: «اللهمفقّهه فى الدين و علّمه التأويل»، راجع
به اين قسم از متشابهات است (محققان از اهل حديث از فرقه اماميه و برخى از عرفاى
متأله از عامه، على عليه السّلام را مورد اين دعا دانستهاند و حق هم همين است،
باب مدينه علم او و وصى و جانشين او اعلم و اعرف از هركس به كتاب خداست و عنده علم
الكتاب)، بنابراين وقف و وصل در آيه شريفه «وما يعلم تأويله إلّا اللّه و ...» جائز است، و ان لكل واحد منهما وجها حسبما دل عليه التفصيل
المتقدم.
تحقيق
مفسران به خصوص قدماى از مفسران عامه، كثيرى از آيات قرآنيه را كه
مشتمل است بر معارف حقيقيه و شناسايى مبدأ وجود و صفات ثبوتى حق اوّل و از نفايس
معارف حقيقى به شمار مىروند، از متشابهات شمردهاند؛ در حالتى كه بنا بر اصول و
قواعدى كه از اهل عصمت و طهارت و عالمان به تأويل و راسخان در علم و ابواب مدينه
علم پيغمبر- عليه و عليهم السلام و التحيّة- به ما رسيده است، هيچ يك از آيات صفات
و آيات ملحق به صفات متشابه نيستند
نام کتاب : سه رسائل فلسفى نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 111