نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 73
جهان كه گواهى است
راستگوى بپرسيد و بشنويد و بالاخره تصديق و ايمان را از نتيجه دليل بهدست آوريد
نه اينكه اول ايمان بياوريد و بعد به قيد مطابقت آن دليل اقامه كنيد پس تفكر
فلسفى نيز راهى است كه رسائى آن را قرآن كريم تصديق مىنمايد، و از سوى ديگر
مىبينيم قرآن كريم با بيانى جالب روشن مىسازد كه همه معارف حقيقيه از توحيد و
خداشناسى واقعى سرچشمه مىگيرد و استنتاج مىشود و كمال خداشناسى از آن كسانى است
كه خداوند آنان را از هر جاى جمع آورى كرده و براى خود اختصاص داده است. آنان
هستند كه خود را از همه كنار كشيده و همه چيز را فراموش كردهاند و در اثر اخلاص و
بندگى همه قواى خود را متوجه عالم بالا ساخته ديده به نور پروردگار پاك روشن
ساختهاند و با چشم واقع بين حقايق اشياء و ملكوت آسمان و زمين را ديدهاند، زيرا
در اثر اخلاص و بندگى به يقين رسيدهاند و در اثر يقين ملكوت آسمان و زمين و زندگى
جاودانى جهان ابديت بر ايشان مكشوف شده است.
با توجه در آيات كريمه ذيل
اين مدعى كاملًا روشن مىشود:
«وَ ما أَرْسَلْنا
مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا
فَاعْبُدُونِ»[1]
و مىفرمايد: «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ»[4] و مىفرمايد:
«وَكَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ
[1] . انبياء، آيه 25.
از آيه فهميده مىشود كه پرستش در دين خدا فرع توحيد و بر اساس آن تنظيم و بنا شده
است
[2] . صافات، آيه 159.
توصيف فرع درك است و از آيه فهميده مىشود كه كسى جز مخلصين و پاك شدگان خدا رابه
نحوى كه بايد شناخته شود نمىشناسد و خدا از توصيف ديگران منزه است
[3] . كهف، آيه 110. از
آيه فهميده مىشود كه براى لقاى حق جز توحيد و عمل صالح راهى نيست