و مىفرمايد: «كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ* وَ ما
أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ* كِتابٌ مَرْقُومٌ* يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ»[2]
و مىفرمايد: «كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ* لَتَرَوُنَّ
الْجَحِيمَ»[3]
پس يكى از راههاى درك
معارف الهيه همان تهذيب نفس و اخلاص در بندگى است.
تفاوت در ميان سه طريق
نامبرده
با بيان گذشته روشن شد كه
قرآن كريم براى درك معارف دينى سه راه نشان داده است: ظواهر دينى و عقل و اخلاص در
بندگى كه موجب انكشاف حقايق و مشاهده باطنى آنهاست ولى بايد دانست كه اين سه طريق
از چند جهت با هم تفاوت دارند:
اولًا: ظواهر دينى چون
بياناتى هستند لفظى و به سادهترين زبانى القاء شدهاند، در دسترس مردم قرار دارند
و هر كس به اندازه ظرفيت فهم خود از آنها بهرهمند[4] مىشود به خلاف دو طريق ديگر كه اختصاص به گروه خاصى داشته همگانى
نمىباشند.
ثانياً: طريق ظواهر دينى
راهى است كه با پيمودن آن مىتوان به اصول و فروع
[1] . انعام، آيه 75. از
آيه فهميده مىشود كه يكى از لوازم يقين مشاهده ملكوت آسمانها و زمين است
[2] . مطففين، آيه 21.
از آيات فهميده مىشود كه سرنوشت «ابرار» در كتابى است بهنام عليين (بسيار بلند)
كه مقربان خدا آن را مشاهده مىكنند و ضمناً از لفظ «يشهده» پيداست كه مراد كتاب
مخطوط نيست بلكه عالم قرب و ارتقاء است
[3] . تكاثر، آيه 5. و از
اين جاست كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در روايتى كه عامه و خاصه نقل
كردهاند مىفرمايد: «ما گروه پيامبران با مردم به اندازه خرد ايشان سخن مىگوييم»
بحارالانوار، ج 1، ص 37 و اصول كافى، ج 1، ص 203
[4] . از آيه فهميده
مىشود كه علم يقين مورث مشاهده سرانجام حال اشقياه كه جحيم (جهنم) ناميده مىشود،
مىباشد
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 74