نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 592
مثل[1] شاخص، و از براى عصر، پس از فراغ از ظهر است، و هر چند تقديرا باشد،
تا بگردد سايه دو مثل شاخص و از براى مغرب، تا ذهاب حمرت مغربى و از براى عشاء، پس
از فراغ از مغرب، و لو تقديرا تا ثلث شب، و از براى صبح، از طلوع فجر صادق، تا
طلوع حمرت مشرقى.
و امّا اوقات نوافل
مرتّبه، در كتب مبسوطه مشروح است و قول به امتداد وقت آنها به امتداد اوقات فضل
فرايض، بلكه وقت «اجزا» هم هست، مگر «وتيره» كه وقت آن، ممتدّ است به امتداد وقت
اجزاى عشا اتّفاقا، و وقت نافله شب، از نصف شب است، تا طلوع فجر صادق.
سرّ: بايد مراقب وقت بود كه ميقات لقاست و منصّه ظهور و جلاست كه:
«الصلاة معراج المؤمن» و
بايد به دل گذرانيد كه اگر مقتدرى صادق الوعد، وعده بدهد تو را كه مخلّع كند به
خلع ملوكانه، در زمانى مسعود، چگونه ابتهاج و خرّمى دارى، و مراقب حضور آن وقتى، و
حال آنكه آن، ملك عبد مملوك، مالك الملك وجود است.
پس، چگونه باشد ابتهاج به
حضور حق تعالى ملك الملوك بايد، در اين كلّ شرف و به اين كلّ شعف باشد: «وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ»[2] و چنانكه براى آن، مهيّاى حضور به
محضر سلطان مجازى، خوف و رجا مىباشد، هم چنين، براى مصلّى كه فرمودهاند در
اخبار: «لو وزن خوف المؤمن و رجاؤه لاعتدلا».[3]
و امّا اختيار اين اوقات،
براى عبادت، پس اسفرار صبح ياد مىدهد، از تجلّى شمس حقيقت به تجلّى اعظم، و ديگر
آنكه صبح بعد از بيدارى، وقت تعلّق روح نطقى و جمهور روح حيوانى است و عود پس از
جلاى از اين وطن در شب كه ياد مىدهد از تجلى حق بر صور اخرويّه در نفخه صور
ثانويّه، و ديگر آنكه به تطهير و عبادت تشريعى، تر و تازه و يقظان مىشود، براى
عبادتهاى تكوينيّه: «وَ قَضى رَبُّكَ أَلَّا
تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ».[4]
[1] - يعنى: به اندازه...
[2] - مطفّفين/ 26.
[3] - مصدر يافت نشد.
[4] - اسرى/ 24.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 592