نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 552
و «خون»، و «منى» و
«مردار»، و «كافر»، و «شراب»، و «عصير».
سرّ: در ميان هزار و چهار صد نوع حيوان- كه حكما فرمودهاند- در شرع
مطهّر، حكم به نجاست اين دو حيوان[1] شده، به علّت اينكه شهوت و غضب حيوانى- كه در وجود انسانى پيدا
مىشود- نجاست معنوى و قذارت روحانى است، زيرا كه اين دواند «امّ الخبايث»، و همه
شقاوات، ازين دو تا زائيده مىشوند، و اين دو حيوان، صورت اين دو معنىاند؛ سگ،
صورت «غضب» و خوك، صورت «شهوت».
و امّا سگ و خوك آبى، صورت شهوت و غضبى است كه وسيله آخرت باشد، چنانكه كلب معلّم و
خنزير معلّم، در السنه أهل حق متداول است، در خصوص قوّت غضبيّه و قوّت شهويّه كه
مسخّر «عقل عملىاند» اند- با تأييد الله تعالى- و امّا «بول» و «براز»، [كه] فرع
شهوتاند، اصل و فرع هر دو، نجساند، و اين دو تا مآل شهوتاند كه گويد:
چون خر كنّاس، ز بس ناخوشى
خوى گرفتى، به نجاست كشى ... اه
[2] و حكايت ناصر خسرو [در اين زمينه] مشهور است. و امّا «خون» و
«منى»، با تجارب طبيه[3]
معلوم است كه از ازديادشان، موجب ازدياد شهوت است و غليان دم قلب و احتراق دم،
مورّث غضب است و «منى»، منيّت آرد و خودپرست، بدتر است از «بتپرست». و ديگر آنكه:
منى مبدأ بدن باشد و بدن، تحقير كند انسان را، وگرنه روح مجرّد آدمى، محيط است به
مادون و بدن، چون كلوخى است در آفتاب عالم تاب بىكران روح. و اينها كه گفتيم، به
علاوه تنظيف است كه مطلوب است و تكثيف مهروب، و به علاوه اسرار دقيقه كه بيايد، ان
شاء اللّه.
و امّا «مردار»، پس دانستى كه حقيقت طهارت و مطهريّت، بسته به حيات است كه عالم
هيولى- كه در باطن عالم قذارت و ناريّت است- به حيات انوار اسفهبديّه طاهر و
مستنير است، حتّى آن كه آب- كه مطهّر اعظم بود- مطهريّتش، به علّت آن