نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 445
تنقّصات، كتابى شود
شيطانى، متّصل به هاويه محترق به نار حاميه مشحون به اغاليط و اكاذيب.
و مشمول است به حسب تأويل، قول حق را كه:
«إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ»[1]- الآية- چون، اينجا دائم متّصل بود به سجن دنيا، و محترق بود به
نيران «حقد» و «حسد» و «عداوت» و «بغضا» و مانند اينها، از اخلاقى كه همه، پيش اهل
حق، آتش است: بيت
باش، تا از خواب، بيدارت كنند
در نهاد خود، گرفتارت كنند
و امّا كتاب جسمانى و
نامهاى عمل و در موقف «تطاير الكتب»، پس، حق است كه نامها و دفترها كه الآن مطوى
است، بارز و مبسوط خواهد شد، پر از نگاشتههاى اعمال و اقوال «خير»، يا پر از
نگاشتههاى اعمال «شرّ».
و داده خواهند شد از
«اصحاب يمين»، به يمين آنها و از «اصحاب شمال»، به شمال آنها و از بعضى، از پشت سر
آنها و اينها به «ثبور» و «سعير» عودت خواهند شد، و كتابى كه از پشت سر داده
مىشود، نامه عمل نيست، «كتاب اللّه» است كه احكام آن را و حاملين آن را، پشت سر انداختهاند: «فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً
قَلِيلًا».[2] پس، از آنجا كه «كما تدين تدان»، روز
قيامت، به طور طنز و تعريض، با او عمل كنند كه: بگير! از همان جائى كه انداخته
[بودى].
و اين نامه عمل، چنانكه
«قابل» خواهد، «فاعل» و «نگارنده» خواهد و «فاعل» و «مصوّر»، كرام كاتبين هستند؛
ملائكه يمين، اعمال «حسنه» را نويسند و ملائكه شمال، اعمال «سيّئه» را. قال تعالى: «إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ
الشِّمالِ قَعِيدٌ»[3]
و قال: «وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ كِراماً كاتِبِينَ»[4] و همه را «كرام» فرده، چه ملائكهاند
و جنود حقّاند.
و اين كتاب، چون اينجا
مانند طوامير پيچيده شده است، از كثرت شواغل