نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 446
ظلمانيّه: «أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ»[1] و روز نشر، اين طومار «نشر» شود كه: «اذا ماتوا انتبهوا»، «فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ»[2] قارىاش خواهد گفت، به طور تعجّب كه: «ما لِهذَا الْكِتابِ، لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً،
إِلَّا أَحْصاها وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً».[3]
پس، اى عزيز! غافل مباش و
اينجا تلاوت كتاب «تدوينى» و «تكوينى» آفاقى و انفسى را، به تقديم برسان، تا آنجا
معطّل نمانى و شرمسار نباشى.
فصل در ابواب جنّت و نار
است:
بعضى، اخلاق «حسنه» و
«رذيله» را [ابواب جنّت و نار] دانند، يعنى موجب استحقاقيّت ورود بر ابواب،
آنهايند. پس، هشت خلق حسن- كه مجامع اخلاق و صفات حسنهاند- موجب ورود بر ابواب
جناناند، و هفت خلق رذيل- كه مجامع اخلاق رذيله و صفات قبيحهاند- مورّث بر ابواب
نيراناند.
و قول محقّقين، نه اين
است، بلكه گويند: مشاعر خمسه ظاهره، و دو مشعر باطن، «ابواب سبعه» اند براى دوزخ،
و با اعلى المشاعر «ابواب ثمانيه» اند، براى بهشت. و بهتر آن است كه گفتيم كه:
موجب استحقاقيّت ورود بر ابواب «بهشت» و «دوزخ» شوند و دو مشعر باطن را، آن كه
«خيال» و «وهم» گفته، تسامح كرده كه خيال- چنانكه مكرّر گفتيم- «حافظ» است، نه
«مدرك». پس، ادراك خيالى، ادراك «حسّ مشترك» است، ولى از درى داخل [مىشود] كه به
خيال [راه] دارد.
پس، هرگاه هر يك از «مشاعر
سبعه» استعمال شود، در شهوات دنيا و در كثرات ظلمات، نه در جهت وحدت و نوريّت كه
در ادركاتشان، بىجهت ارتباط به حق باشد، موجب ورود دوزخ شود، از ابواب هفتگانه.
و هرگاه، قرين شود به اينها عقل «بالفعل»، و اينها را صرف كند، در آنچه براى آن
خلق شدهاند، چنانكه «شكر» مصطلح علماى حكمت «تهذيب الاخلاق» است، مثل آنكه
جزئيّات را ادراك كند، به جهت نيل كليّات و محيطات:
«وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ [عِنْدَ رَبِّكَ] ثَواباً».[4] و