responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 444

فُصِّلَتْ» [1]

و چون «اجمال و تفصيل» و «متن و شرح» و مثل اينها، تباين عزلى ندارند: «و أنفسكم فى النّفوس و ارواحكم فى الارواح» [2] را مصداق‌اند و همه چون مرائى‌اند براى او، چنانكه او مرآت است، براى خدا- جلّ جلاله- پس، مانند دو كفّه‌اند براى يك ميزان قويم و قسطاس مستقيم. پس، عزيز من! چنانكه گفتيم، محاسبه را پيش انداز، هم چنين از آنكه به پاى اين ميزانت برند، به پاى خود، اجناس علم و عمل و اخلاق را به اين ميزان «ذى الكفتين» و «ذى الحسنيين» و «جالس بين الحدّين» بسنج!

مثنوى‌

هين، مگو فردا كه فرداها گذشت‌

 

تا به كلّى نگذرد، ايّام كشت‌

 

[3]

فصل در نشر صحف و كتب است در حشر:

بدان كه كتاب موعود نيز، «روحانى» دارد و «جسمانى» دارد. امّا روحانى؛ «كتاب نفس» است.

شعر

و انت الكتاب المبين الذي‌

 

بأحرفه يظهر المضر

 

پس، اگر استكمال يابد و منقوش شود، به قلم عقل فعّال به نقوش حقايق‌شناسى و علوم متعلّقه به «علم» و «عمل» كند، بر طبق آنها: «أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ». [4] لراقمه:

هر آن نقشى كه بر «لوح»، از «قلم» رفت‌

 

نويسد دست حق بر دفتر دل‌

 

[5] پس، عبد از استكمالات و ترقّيات، متّصل شود به عالم علوى عقلى و بگردد كتاب الهى: «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً». [6] و اگر- العياذ باللّه- منقوش شود به قلم «حزب الاباطيل» به زخارف و تماثيل و رسوم اغوال از آراء و اقاويل، پى بعد از


[1] - هود/ 1.
[2] - «بحار الانوار»،102/ 132.
[3] - «مثنوى»، دفتر 2/98- رمضانى- ج 1/ 316- نيكلسون- و ج 3/ 612- جعفرى-
[4] - مجادله/ 22.
[5] - «ديوان اسرار»/336، بيتى از غزل شماره 126.
[6] - انفال/ 29. آيهچنين است: «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً».
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 444
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست