نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 440
و جمع همه «جمع الجمع» است
و اين [امرى] روحانى است. و امّا حساب صورى حقّ است، ولى محشورين دو صنفاند؛
صنفى حساب صورى ندارند، و اينها سه قسماند:
بعضى «مقرّبين» باشند كه در غايت تجرّد و تنزّه و معرفت عيانيّه بودهاند و:
«موتوا قبل ان تموتوا»[1] را مصداق بودهاند، و از فزع و صعق
«نفخه صور»، مستثنى بودند- كما مرّ- «يَدْخُلُونَ
الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ».[2] نظير آنان كه در حق ايشان نازل شد
كريمه: «وَ لا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ
الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ»[3]- الآية-
قسم دوّم، كسانى هستند از «اصحاب يمين» كه از بسيارى تقوا و پاكدامنى، آلوده
نشدهاند اصلا به معصيت، و موفّق بودهاند، از براى اصلاح «عقل عملى» و اينها نيز:
و قسم سيّم، كسانىاند كه نفوس ساده داشتهاند و صحايف اعمال آنها، از حسنات و
سيئات- جميعا- خالى است، چون «مستضعفين». پس، جانب رحمت ارجح است كه: «سبقت رحمته
غضبه»، و درياى جودش بىكران است و ساحت كرمش بىپايان: «فينالهم اللّه برحمته و
فضل لم يمسسهم سوء العذاب».[5]
و امّا صنف دويم كه «اهل
الحساب» اند، آن كساناند كه: «خَلَطُوا عَمَلًا
صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً».[6] پس، مستوفيان ديوان قضا و قدر، به اذن خالق البشر، حساب آنان را
استيفا كنند، از بعضى به مسامحه بگذرد، و از بعضى به مناقشه: «كما تدين تدان»، پس
فريقى به جنّت مأمور شوند، و فريقى به عسير.
ايقاظ: هر كه خواهد از «محاسبه» يا «سوء الحساب» نجات يابد، به مضمون فقره
حديث شريف: «حاسبوا انفسكم قبل أن تحاسبوا»[7]، حال- همچون سلّاك- به مقام «محاسبه» و «مراقبه» درآيد، چه يوم
القيامة روزى است كه مراتب اربع دهر و
[1] - «بحار الانوار»، ج69/ 317 و ج 72/ 59.
[2] - نساء/ 124، بدونكلمه «بغير حساب».
[3] - انعام/ 52.
[4] - ... يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ،غافر/ 40.
[5] - آل عمران/ 174. درآيه دخل و تصرّف شده است.
[6] - توبه/ 102.
[7] - «بحار الانوار»، ج70/ 73 و ج 71/ 265.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 440