نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 246
حاجت به غذا و ملايمات حسيّه
نيست، سبع شداد و سقف محفوظ است و ضدّ نيست، تا دفع منافر باشد. پس، وجود «شهوت» و
«غضب» در آن لغو باشد و مطلوب بالذّات او، نفع سوافل نيست كه «عالى» را التفات
بالذّات به «سافل» نيست و همه سوافل بالنّسبه به فلك، قدرى و مقدارى ندارد.
بيت
زمين در جنب اين نه طاق مينا
چو خشخاشى بود، بر روى دريا
[1] و در حديثى هست كه عناصر نسبت به افلاك «كحلقة فى فلاة». بلى،
انتفاعات بالعرض به خاكيان «لا تعدّ و لا تحصى» از افلاك مىرسد.
بيت
شربنا و اهرقنا الى الارض جرعة
و للارض من كأس الكرام نصيب
[2] پس، مطلوب نفوس فلكيّه، امر عقلى است كه[3] تشبّه به «كامل» باشد، و آن كامل، عقول مفارقه كليّه است كه هر يك
موجودى است تامّ. و مجرّد امكان ذاتى كفايت كرده آنها را در قبول «وجود» و كمالات
وجود، بدون [داشتن] امكان استعدادى و حامل استعداد و واهب تعالى نيز، تامّ الجود:
«لا تزيده كثرة العطاء الّا جودا و كرما انّه هو العزيز الوهّاب».[4] عطيّه را به «بها» نمىدهد، به
«بهانه» مىدهد، و چون كمالات و فعليّات آنها غير متناهى است، تشبّه مستقر است به
تعاقب افراد تشبّه، چنانكه شهودا بعد شهود و شوقا بعد شوق، نسبت به «معشوق عقلى»
براى «نفوس افلاك» حاصل است و در كار تشبّه به كاملاند كه تشبّه به عقول تسعه
است، چون نفوس ناطقه انسانيّه كه متشبّه به كاملند كه «عقل عاشر» است. كه[5] مصراع:
جمله در كارند و كس، بيكار
نيست.
و ممكن نيست كه «مشبّه به»
و «متشوّق اليه» افلاك، بلا واسطه واجب احد
[1] - اسرارنامه/ عطار.
[2] - حافظ گويد: بنوشجرعهاى و قطرهاى به خاك انداز/ از آن گناه كه نفعى رسد به غير، چه باك؟
[3] - «تا» بهتر است.
[4] - «بحار الانوار»، ج98/ 100.
[5] - «كه» زايد است.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 246