اوست كه براى شما گوشها، چشمها و قلبها پديد آورد و آفريد.وَأَنْشَأْنابَعْدَها قَوْماً
آخَرِينَانبياء:
11. بعد از آنها قوم ديگرى پديد آورديم.
نَشْأَة: چنانكه در مصباح و صحاح گفته اسم مصدر است بمعنى پديد آمده و خلق
شده.ثُمَّ
اللَّهُيُنْشِئُالنَّشْأَةَالْآخِرَةَعنكبوت: 20. سپس خدا خلقت ديگر را
پديد ميآورد منظور قيامت استوَ لَقَدْ عَلِمْتُمُالنَّشْأَةَالْأُولى فَلَوْ لا تَذَكَّرُونَواقعة: 62. حقّا كه خلقت اوّلى
(خلقت در دنيا) را دانستهايد چرا متذكّر نميشويد.
نَاشِئَة: ممكن است مصدر باشد مثل عاقبة و عافية و ممكن است اسم فاعل باشد كه
ناشىء بمعنى حادث و پديد آمده است.إِنَناشِئَةَاللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِيلًامزمّل: 6. مراد از «ناشِئَةَاللَّيْلِ»عبادتى است كه در شب پديد آمده و
واقع شده يعنى عبادت شب محكمتر است در ثبات قدم و در صفاء نفس و بندگى حق و
قويترين قول است در حضور قلب، اين آيه تعليل آيات قبلى است كه فرموده:
قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ...وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ
تَرْتِيلًااحتمال
دادهاند كهناشِئَةَاللَّيْلِاضافه، صفت بر موصوف و مراد از
ناشئة، ليل باشد يعنى: شب پديد آمده محكمتر است از براى ...
يا اختيار كرده آنكه را كه در زينت تربيت ميشود و در مخاصمه بيانش
روشن نيست رجوع شود به «خصم».
وَ لَهُ الْجَوارِالْمُنْشَآتُفِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلامِرحمن: 24. براى خداست جارى شوندگان
كه در دريا پديد آمدهاند و مانند مرزها محسوس و آشكاراند. در «بحر» مشروحا توضيح داديم كه اين آيه با نهرهاى دريائى تطبيق ميشود.