و اسم هر دو آمده است ارباب لغت گفتهاند: «النَّحْس: ضدّ السّعد» راغبنُحاسرا شعله بىدود معنى كرده و گويد: اصلنَحْسآنست كه افق مثل شعله بىدود سرخ
شود از اين لحاظ نحس مثل شده براى نشان دادن شومى.
نُحَاس: دود، مس، سرب مذاب.
و آن فقط يكبار در قرآن مجيد آمده استيُرْسَلُ عَلَيْكُما
شُواظٌ مِنْ نارٍ وَنُحاسٌفَلا تَنْتَصِرانِرحمن: 35.
ظاهرا مراد از آن دود و بقولى سرب مذاب است رجوع شود به «نفذ».
إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً صَرْصَراً فِي يَوْمِنَحْسٍمُسْتَمِرٍّقمر: 19. اين هر دو آيه در باره
هلاكت قوم عاداند كه در «ريح» و
«صرصر» توضيح داده شد مراد از «أَيَّامٍنَحِساتٍ»همان هفت
شب و هشت روز است كه باد بطور مداوم بر آنها وزيد چنانكه فرموده:سَخَّرَها عَلَيْهِمْ
سَبْعَ لَيالٍ وَ ثَمانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُوماًحاقّة: 7.
در آيهفِي يَوْمِنَحْسٍمُسْتَمِرٍّبنظرم «مُسْتَمِرٍّ»وصف «يَوْمِ»است و
استمرار لازم نيست الى الابد باشد اگر چند روز هم باشد استمرار صادق است ظاهرا
مراد از استمرار همان هفت شب و هشت روز باشد در اينصورت باأَيَّامٍنَحِساتٍكاملا تطبيق ميشود يعنى: روز شوميكه
يكهفته ادامه داشت و اگر وصف «نَحْسٍ»باشد معنى اين ميشود در روزيكه نحوست آن تا هفت شب و هشت روز ادامه
داشت لازم نيست «يوم» فقط يك روز معنى كنيم راغب گويد:
با يوم از زمان تعبير آورند هر قدر كه باشد. اينجا هم وقت مراد است.
نحوست ايام
ظاهر آنست كه شومى و مباركى روزها در اثر اتفاقاتى است كه در آنها
ميافتد مثلا گوئيم: روز بيست و هفتم رجب روز مباركى است كه بعثت