يهود نام قومى است كه ابتداء آن از دوازده فرزند حضرت يعقوب عليه
السّلام است واحد آن يهودى و مؤنّثش يهوديّه و چون كسى را به يهود نسبت دهند
گويند: يهودىّ چنانكه در آيه شريفه گذشت ولى مراد از آن در آيه دين است نه نژاد و
در «هود» اين معنى را توضيح دادهايم بآنجا
رجوع شود.
هيچ قومى نسبت به پيامبرانشان مانند يهود نافرمانى نكرده و در ميان
هيچ قومى باندازه يهود پيغمبر مبعوث نگرديده و معجزات بوقوع نپيوسته است بلكه
معجزات پيامبران يهود از همه بيشتر بوده است. قرآن مجيد در سورههاى:
بقره، آل عمران، مائده و توبه ببدعتها و كارهاى خلاف و سرگذشتهاى
شنيع يهود متعرّض شده و همه را آفتابى كرده است.
يوم:از
طلوع فجر تا غروب آفتاب. و نيز مدّتى از زمان و وقت را يوم گويند. چنانكه راغب و
ديگران گفتهاند در نهج البلاغه حكمت 396.
دنيا دو روز است روزى بخير تو و روزى بر عليه تو. مراد از يوم وقت و
زمان است.
«مالِكِيَوْمِالدِّينِ»فاتحه: 4. مراد از يوم چنانكه
ميدانيم وقت و زمان است «قالَكَمْ لَبِثْتَ قالَ لَبِثْتُيَوْماًأَوْ بَعْضَيَوْمٍ»بقره:
259. روز در اين آيه همان روز معمولى مقابل شب است. البته در «بَعْضَيَوْمٍ» ...
«الْيَوْمَأَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي»مائده: 3. الف و لام در «الْيَوْمَ»براى حضور
است يعنى: امروز دينتان را كامل كردم و نعمتم را بر شما تمام نمودم.
«إِنَّرَبَّكُمُ اللَّهُ
الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِأَيَّامٍ ...»يونس: 3.
در «سماء» و «ارض» گذشت
كه مراد از ايام در اين آيه و نظائر