responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 7  صفحه : 279

(6) بنظر ميايد: دريائيكه يونس عليه السّلام در آن بشكم ماهى رفت درياى مديترانه باشد در تورات در كتاب يونس باب اوّل آمده: «يونس خواست بر «ترشيش» فرار كند و به «يافا» آمد بكشتى نشست تا عازم «ترشيش» بشود» ترشيش از سواحل اسپانيا و نيز قريه‌ايست در «لبنان»- «يافا» نيز از شهرهاى فلسطين و در كنار مديترانه است على هذا آنحضرت از يافا سوار كشتى شده و ميخواسته باسپانيا يا آفريقا برود.

در بعضى از تفاسير بحر قلزم بچشم ميخورد، مراد از آن درياى سرخ است در آن صورت آنحضرت خواسته از سواحل عربستان يا از خليج عقبه مثلا بآفريقا برود. گويند: باهل نينوى مبعوث شده بود و از آنجا بيرون رفت.

(7) ماهئى كه آنحضرت را فرو برد قهرا دهان و حلقومش آنقدر بزرگ بود كه يونس عليه السّلام از آن گذشت و در شكم وى قرار گرفت. در كتاب نظرى بطبيعت و اسرار آن تأليف يكى از اساتيد دانشگاه پاريس ترجمه محمد قاضى فصلى بنام «يونس در كام نهنگ» باز كرده و درباره نهنگى كه آنحضرت را بلعيده تحقيق نموده است و بالاخره نظر داده كه ممكن است يونس عليه السّلام را نهنگ «كاشالو» بلعيده باشد، اين نهنگ نوعا داراى (22) متر طول و از گلوى آن انسان براحتى فرو ميرود. و اللَّه العالم. «وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ. وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ».

ينع‌: رسيدن ميوه‌ «انْظُرُوا إِلى‌ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ يَنْعِهِ‌ إِنَّ فِي ذلِكُمْ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» انعام: 99. بميوه آن وقتيكه ميوه ميدهد و برسيدنش بتأمّل بنگريد در آنها آياتى است بقوميكه ايمان ميآورند. در نهج البلاغه خطبه 131. فرموده:

«وَ آتَتَ أُكُلَهَا بِكَلِمَاتِهِ الثِّمَارُ الْيَانِعَةُ».

ميوه‌هاى رسيده با فرمانهاى خدا خوردنيهاى خود را ظاهر كرده است. اين لفظ فقط يكبار

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 7  صفحه : 279
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست