وجه اطلاق مولى بر اين معانى در لفظ «ولىّ» از
مجمع نقل گرديد كه بر انسان نزديك و اولىاند و مباشرت امر ميكنند بچند آيه توجّه
كنيد:
مَأْواكُمُ النَّارُ هِيَمَوْلاكُمْوَ بِئْسَ الْمَصِيرُحديد: 15. مولى شايد در اينجا
بمعنى دوست و رفيق باشد مانند «أَصْحابُالنَّارِ»*كه بمعنى ياران آتش است با ملاحظه اين آيه روشن ميشود كه بد كاران
رفيق آتش و آتش رفيق آنهاست و آيه چنانكه گفتهاند براى تهكّم است، شايد مولى
بمعنى متولى امر باشد يعنى كارگردان و مدبّر امر شما آتش است. و شايد بمعنى اولى
(سزاوارتر) باشد كه از معانى مولى است و از تفسير قمى نقل شده است.
وَ إِنِّي خِفْتُالْمَوالِيَمِنْ وَرائِي وَ كانَتِ امْرَأَتِي عاقِراًمريم: 5. در مجمع فرموده: عمو زاده
را مولى گويند كه در نسب بانسان نزديك است مراد از موالى در آيه عموها و عمو-
زادههااند چنانكه از حضرت باقر عليه السّلام منقول است يعنى: من از عموها و عمو
زادهها پس از خودم ميترسم و زنم نازا است بمن فرزندى عنايت فرما.
وَ لِكُلٍّ جَعَلْنامَوالِيَمِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَنساء: 33. در مجمع فرموده از جمله
معانى مولى ورثه است كه اولى و احقّ است بميراث ميّت (ظاهرا آن در اثر نزديكى است)
يعنى براى هر آنچه پدران و مادران و خويشان ترك كردهاند وارثانى قرار دادهايم.
آيه ربطى به عصبه ندارد چنانكه در «ورث- ارث»
گذشت و آن خلاصه آيات ارث ميباشد. در مجمع ذيل آيه فوق و آيهوَ إِنِّي خِفْتُالْمَوالِيَتصريح كرده كه اولى (سزاوارتر) يكى
از معانى مولى است ممكن است موالى در آيه بدان معنى باشد يعنى براى تركه پدران و
مادران و اقرباء سزاوارترها قرار دادهايم كه از ديگران در بردن ارث سزاوارترند.