شمشير كشيد و خواست رسول خدا (ص) را بزند خداوند او را منع كرد
حكايتش را محدثان، مفسّران و اهل تاريخ نقل كردهاند، ابن هشام در جزء 3 سيره خود
در غزوه ذات الرقاع آنرا آورده است. خدا لفظ جمع را در آيه بر مفرد اطلاق فرموده
بجهت تعظيم نعمتش بر مسلمانان در سلامت و زنده ماندن پيامبرشان صلّى اللّه عليه و
آله از شرّ دشمن.
و در آيه مباهله لفظ ابناء و نساء و انفس با آنكه حقيقت در عموماند
بر حسنين و فاطمه و على عليهم السّلام اطلاق گرديده چنانكه همه گفتهاند و اين
اطلاق براى تعظيم آنهاست.
شرف الدين رحمه اللّه پس از نقل آيات، قول طبرسى و زمخشرى را كه در
بالا نقل كرديم نقل فرموده و در پايان وجه ديگرى گفته كه خلاصهاش اين است: اگر
آيه بلفظ مفرد ميآمد ديگر مجالى نمىماند كه دشمنان على و بنى هاشم و منافقان و
اهل حسد فكر مردم را آشفته كنند و بدين جهت خطرى بر اسلام متوجّه ميشد يعنى يا آيه
را از قرآن مجيد حذف ميكردند و يا رسول خدا را در اين باره متّهم مىنمودند كه
نعوذ باللّه با خواهش نفس خود سخن گفته و آن لطمهاى بر اصل دين ميشد (از
نگارنده).
ولى آيه بلفظ جمع آمده با آنكه مفرد مراد بود سپس نصوص پى در پى
آمدند و ولايت آنحضرت آفتابى گرديد.
بدانيد خدا تدبير كننده امور شماست بهتر مدير و بهتر يار است.أَحَدُهُما أَبْكَمُ لا
يَقْدِرُ عَلى شَيْءٍ وَ هُوَ كَلٌّ عَلىمَوْلاهُنحل: 76. يكى از آندو لال مادر زاد
است، بچيزى قادر نيست و بر آقاى خود بار و سنگينى است.
يَوْمَ لا يُغْنِيمَوْلًىعَنْمَوْلًىشَيْئاًدخان: 41. روزيكه دوستى از دوستى چيزى را كفايت نميكند.