ناگفته نماند: آنچه از قرآن مجيد و اخبار و حالات معصومين عليهم
السّلام روشن ميشود آنست كه: شخص در مقابل ستمكاران و مظالم اجتماعى ميان قيام و
تقيّه مخيّر است. يا قيام و مبارزه ميكند تا موفّق شود و يا در آن راه شهيد گردد
مثل حضرت سيد الشهداء سلام اللّه عليه و يا تقيّه كرده و خود را بكشته شدن نميدهد
بلكه مبارزه منفى ميكند مثل امام صادق و ديگر ائمّه عليهم السّلام. ولى پشتيبانى
از ظلم در اسلام روا نيست، اين مطلب را در كتاب «مردما فوق انسان» كه در تحليل قيام مقدس كربلا نوشتهام در فصل «قيامامام و تقيّه» بطور مشروح آوردهام
هر كه مايل باشد بآنجا رجوع كند.
گفت: آن عصاى من است بآن تكيه ميكنم و با آن بگوسفندانم برگ
مىتكانم.
اتِّكَاء: نشستن بحالت اطمينان و آرامش در مصباح و اقرب الموارد گويد: «اتَّكَأَاتِّكَاءً: جلس متمكِّنا» در آيهوَ سُرُراً عَلَيْهايَتَّكِؤُنَزخرف:
34. مراد
چنانكه در مصباح گفته نشستن باطمينان است يعنى: سريرهائى كه باطمينان و آرامش روى
آنها مىنشينند.
پس اتكاء بمعنى نشستن با اطمينان و آرامش است گر چه بمعنى تكيه كردن
نيز آمده استهُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِي ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِمُتَّكِؤُنَيس:
56. آنها
و ازواجشان در سايههائى بر تختها باطمينان و آرامش خاطر نشستهاند در مجمع ذيلمُتَّكِئِينَفِيها عَلَى الْأَرائِكِ
نِعْمَ الثَّوابُ وَ حَسُنَتْ مُرْتَفَقاًكهف: 31. متكئين را متنعّمان
فرموده و اضافه ميكند: چرا بجاى متنعمين متكئين فرموده؟ چون اتكاء مفيد آنست كه
آنها در امن و راحت منعّماند كه انسان تكيه نميكند مگر در حال امن و سلامت.