108. همس
صداى آهسته است و همس اقدام صداى بسيار آهسته پاها است در نهج البلاغه خطبه 221
آمده:
«وَلَاهَمْسُقَدَمٍ فِي الْأَرْضِ».
و نه صداى آهسته پائى در زمين. يعنى روز قيامت صداها براى خدا خاموش
شده، نميشنوى مگر صداى آهستهايرا، اين لفظ فقط يكبار در كلام الله آمده است.
هم:قصد
و اراده. بمعنى حزن و اضطراب نيز در قرآن مجيد بكار رفته است.وَهَمَّتْكُلُّ أُمَّةٍ
بِرَسُولِهِمْ لِيَأْخُذُوهُغافر: 5. هر امّت رسولشان را قصد كردند كه بگيرندش.وَهَمُّوابِما لَمْ يَنالُواتوبه: 74. و قصد كردند آنچه را كه
نرسيدند.
وَ لَقَدْهَمَّتْبِهِ وَهَمَبِها لَوْ لا أَنْ رَأى بُرْهانَ رَبِّهِيوسف: 24. يعنى زن قصد كرد يوسف را
كه از او كام بگيرد و يوسف هم اگر برهان پروردگارش را نميديد زنرا قصد ميكرد كه از
او كام بگيرد، برهان ظاهرا همان ايمان و عقيده راسخ يوسف عليه السلام بود، يوسف
بشرى بود داراى غريزه جنسى اگر ايمان راسخ نداشت مثل آنزن بوى تمايل ميكرد.
اين لفظ مجموعا شش بار در قرآن مجيد آمده و ازفَأَوْقِدْ لِي ياهامانُعَلَى الطِّينِقصص: 38.وَ قالَ فِرْعَوْنُ ياهامانُابْنِ لِي صَرْحاًغافر: 36. كه فرعون باو دستور
ميدهد، روشن ميشود كه وزير و پيشكار فرعون بوده است.
در عين حال مقامش بسيار مهمّ بوده كه در رديف فرعون شمرده شدهوَ قارُونَ وَ فِرْعَوْنَ
وَهامانَوَ لَقَدْ