طبرسى شدّت را در آن قيد كرده است يعنى درهاى آسمان را باز كرديم
بآبى كه بشدّت ميريخت. باز شدن درهاى آسمان و بشدّت ريختن آب نشان ميدهد كه باران
خارق العاده بوده است اين لفظ فقط يكبار در قرآن مجيد آمده است.
همز:وَيْلٌ لِكُلِهُمَزَةٍلُمَزَةٍهمزه: 1. از جمله معانى همز دفع و طرد است. در صحاح آمده:
«هَمَزَهُاى دفعه و ضربه» در نهايه گفته:
هر چه را دفع كردى همز كردى.
طبرسى فرموده: اصل همزه بمعنى شكستن است و در ذيل «هَمَزاتِالشَّياطِينِ»آورده: همز بمعنى دفع شديد و همز
شيطان راندن و دفع انسان است بمعاصى. در اقرب از لسان العرب نقل كرده: همز عيب
گرفتن در پشت سر و لمز بد گوئى در حضور است.
همز را فشردن و غيبت كردن و عيبجوئى نيز گفتهاند در آيه فوق ظاهرا
بمعنى دفع و طرد است و صيغه همزة و لمزة براى كثرت است يعنى بسيار طرد كننده و
بسيار عيبجو. از صفات ثروتمند طاغى آنست كه عيبجو است و مردم را با تكبر و عيبجوئى
از خود طرد ميكند.
وَ لا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَهِينٍ.هَمَّازٍمَشَّاءٍ بِنَمِيمٍقلم: 10 و 11. هماز را در آيه
عيبجو و بد گو و غيبت كننده گفتهاند، بعيد نيست كه بمعنى دفع كننده باشد كه مردم
را بواسطه سخن چينى از هم طرد و دور ميكند در اين صورت «مَشَّاءٍبِنَمِيمٍ»توضيح آنست. يعنى اطاعت نكن از هر قسم خوار پست كه تفرقه انداز و سخن
چين است.
وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْهَمَزاتِالشَّياطِينِ. وَ أَعُوذُ
بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِمؤمنون: 97 و 98. همزات جمع همزه.
و همزات شياطين وسوسههاى آنان است كه انسان را بسوى معاصى ميراند و
از تفسير قمى از امام عليه السلام نقل شده:
آن وسوسه شياطين است كه در قلبت ميافتد. يعنى: بگو خدايا از
وسوسههاى شياطين بتو پناه ميبرم و بتو