آيا ندانستى كه خدا از آسمان آب نازل كرد و آنرا در چشمههائى وارد
نمود و سپس بوسيله آن كشت رنگارنگ را ميروياند.
اگر منظور از «ينابيع» فقط
چشمهها و چاهها باشد منظور آنست كه از آسمان نازل گرديد و در زمين فرو رفت و
بوسيله قنات و چاه كندن در دسترس مردم قرار گرفت ولى ظاهرا منظور هر منبع آب است
اعمّ از رودخانهها و قنوات و غيره چنانكه در مجمع فرموده نظيروَ أَنْزَلْنا مِنَ
السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِمؤمنون:
18. اين
لفظ دو بار بيشتر در قرآن مجيد نيامده است.
نتق:كندن چيزى از ريشهاش. چنانكه در مجمع از ابو عبيده نقل شده، بقولى
در اصل بمعنى رفع و بلند كردن است، به زن ناتِق گويند كه فرزندان خويش را بلند
ميكند و بقول بعضى اصل آن جذب است ولى رفع مورد تصديق قرآن است زيرا گاهى در مورد
نتق «رفع» بكار رفته چنانكه خواهد آمدوَ إِذْنَتَقْنَاالْجَبَلَ فَوْقَهُمْ
كَأَنَّهُ ظُلَّةٌ وَ ظَنُّوا أَنَّهُ واقِعٌ بِهِمْ خُذُوا ما آتَيْناكُمْ
بِقُوَّةٍ وَ اذْكُرُوا ما فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَاعراف: 171. آنگاه كه كوه را بالاى
آنها بلند كرديم گوئى سايبان است، گمان كردند كه بر آنها خواهد افتاد، گفتيم: آنچه
را كه از احكام و كتاب دادهايم جدّى بگيريد ...
از اين آيه روشن ميشود كه از جمله معجزات موسى عليه السلام آن بود كه
كوه بالاى سر بنى اسرائيل قرار گرفت و همچون سايبان بر آنها سايه افكند تا بوسيله
ديدن آن معجزه در دين خويش عامل و راسخ باشند. نظير اين است آيه:وَ إِذْ أَخَذْنا
مِيثاقَكُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ ...