باره خدا با آنكه عقابش سخت است مجادله ميكنند اين كلمه فقط يكبار در
قرآن آمده است.
محن:آزمايش
كردنأُولئِكَ
الَّذِينَامْتَحَنَاللَّهُ قُلُوبَهُمْ
لِلتَّقْوىحجرات:
3. گفتهاند مراد از امتحان در آيه عادت دادن است يعنى آنان كسانىاند كه خدا
قلوبشان را بتقوى عادت داده استإِذا جاءَكُمُ الْمُؤْمِناتُ مُهاجِراتٍفَامْتَحِنُوهُنَممتحنه: 10.
آزمايش كنيد و به بينيد كه واقعا مؤمنهاند يا نه؟ اين كلمه دو بار
بيشتر در قرآن نيامده است.
محو:رفتن
اثر شىء و بردن اثرش، لازم و متعدى هر دو آمده است ولى در قرآن فقط متعدّى بكار
رفته است در مفردات گفته: «المحو: ازالة
الاثر» در قاموس آمده: «محاهمحيا:
اذهب اثره».
وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ وَ النَّهارَ آيَتَيْنِفَمَحَوْناآيَةَ اللَّيْلِ وَ
جَعَلْنا آيَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ وَ
لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَ الْحِسابَ ...اسراء: 12. ظاهرا مراد از آية
الليل قمر و از آية النّهار خورشيد است و مراد از محو قمر خاموش شدن آن است و اين
ميرساند كه قمر در گذشته نورانى و مثل آفتاب منبع نور بوده خداوند بعلّت روشن شدن
حساب و براى وجود آمدن شب و روز آنرا خاموش و اثرش را محو كرده است.
يعنى: شب و روز را دو علامت از تدبير و قدرت خويش قرار داديم پس اثر
نشانه شب (نور ماه) را محو كرده و از بين برديم و نشانه روز را كه خورشيد است روشن
و نورانى كرديم تا از فضل پروردگار خويش روزى بطلبيد و شمارش سالها و نيز حساب را
بدانيد.
در تفسير برهان ضمن حديثى از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نقل شده
كه فرموده:
«چونخداوند خورشيد و ماه را آفريد هر
دو خدا را اطاعت كردند، خدا امر كرد جبرئيل ماه را محو كرد اثر محو همان خطوط سياه
در سطح قمر است و اگر قمر مانند خورشيد