ايضا نقل كرده چون آيهقُلْ لا
أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً ...نازل شد گفتند: يا رسول اللّه
اينان كيستند كه خدا ما را بمودّت آنها امر كرده فرمود: على و فاطمه و فرزندان
آنهاست «
قَالَ:عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ وَلَدُهُمَا.
» اين حديث در كشّاف بلفظ
«عَلِيٌّوَ فَاطِمَةُ وَ ابْنَاهُمَا».
نقل شده است و نيز در تفسير بيضاوى، احياء الميّت حديث 2، و اتحاف
شبراوى ص 18 و ابن حجر در صواعق ذيل آيه فوق و دهها كتاب ديگر نقل شده است.
اگر گويند: سوره شورى مكّى است و آنوقت على و فاطمه عليهما السلام با
هم ازدواج نكرده بودند و اولاد نداشتند چطور اين روايت صحيح تواند بود؟
گوئيم: اگر ثابت شود كه سوره مكّى است. دليلى بر مكّى بودن آيه
نداريم چه مانعى دارد خود سوره مكّى باشد و اين آيه مدنى توضيح مطلب را در اين
كتاب ذيل لفظ «قرآن»
فصل سورههاى مكّى و مدنى مطالعه فرمائيد.
قربان:در اصل مصدر است بمعنى نزديك شدن مثل عدوان و خسران «قَرُبَمنهقُرْبَاناً: دنا». و نيز اسم بكار ميرود
مثل برهان و سلطان و آن هر كار خيرى است كه بنده بوسيله آن بر خدا تقرب جويد
چنانكه در مجمع و مفردات و اقرب الموارد گفته است.
راغب اضافه كرده: در تعارف اسم ذبيحه عبادت است جمع آن قرابين و واحد
و جمع در آن يكسان ميباشد.
اين لفظ سه بار در قرآن ذكر شده كه بهر سه اشاره ميشود:
1-فَلَوْ لا نَصَرَهُمُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِقُرْباناًآلِهَةً بَلْ
ضَلُّوا عَنْهُمْ ...احقاف: 28. قربان بقرينه آلهة بمعناى جمع و «آلِهَةً»بدل يا بيان است از «قُرْباناً»مراد از قربان اخذ كردن بتها همان است كه مشركين ميگفتند: اينان ما
را بخدا نزديك