و سلامه عليه و آله پى خواهيم برد در مدت آن سه سال چنان در مضيقه
واقع شدند كه يكى از يارانش ميگويد:
شب چيز نرمى زير پايم احساس كردم آنرا بدهان گذاشته و از كثرت گرسنگى
بلعيدم و اكنون كه دو سال از آن زمان ميگذرد هنوز نميدانم آن چيز چه بود.
در باره مفاضله ميان انبياء و ائمّه عليهم السلام از جنبه وحى و طرف
خطاب خدا بودن انبياء افضلاند ولى از جنبه كسبى بايد اندازه تلاش آنان را در نظر
گرفت و روى آن حساب كرد مثلا زكريّا و على بن ابى طالب عليهما السلام را در نظر
ميگيريم قطع نظر از جنبه وحى:
- على عليه السّلام مروّج شريعت قرآن بود.
- زكريّا عليه السّلام مروّج شريعت تورات.
- على عليه السّلام شريعت مستقل نداشت.
- زكريّا عليه السّلام شريعت مستقل نداشت.- على عليه السّلام در راه
خدا بارها جنگيد.
- زكريّا عليه السّلام در هيچ جنگى شركت نكرد.
- على عليه السّلام بهنگام مرگ بدنش پر از جاى زخمهاى جنگى بود.
- زكريّا عليه السّلام اثرى از زخم نداشت.
رويهم رفته اگر تلاشها و فعاليتهاى على عليه السّلام را در راه خدا
با تلاشهاى زكريّا عليه السّلام مقايسه كنيم علائم طور ديگر جابجا خواهد شد. پس ما
در بيان فضيلت كسى بايد سراغ تلاشها و زحمات شخص وى برويم تا نتيجه مطلوب بدست
آيد.
وانگهى مطابق روايات، ائمّه عليهم السلام نيز صداى ملائكه را
مىشنيدند ولى خود آنها را نميديدند و نيز بقلوبشان الهام ميشد كافى ج 1 ص 270 «بابانّ الائمّة محدّثون» مفيد
رحمه اللّه در كتاب اوائل المقالات ميگويد: قومى از اماميّه قطع كردهاند كه
امامان اهل بيت از همه انبياء جز پيامبر ما افضلاند، و عدّهاى از