«فَاصْبِرْكَما صَبَرَ أُولُواالْعَزْمِمِنَ الرُّسُلِ وَ لا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ»احقاف 35.
أولو العزم گرچه بمعنى صاحبان اراده و صاحبان تصميم و استقامت است
ولى بنا بتفسير ائمه عليهم السلام عبارتاند از صاحبان شريعت مستقل على هذا عزم
بمعنى شريعت و كتاب است و آن با معنى اصلى عزم مناسب است. اگر «من» درمِنَ الرُّسُلِبراى تبعيض باشد نتيجه اين ميشود كه بعضى از پيامبران أولو العزماند
نه همه آنها و اگر براى بيان باشد أولو العزم بودن همه پيامبران مراد است. نظير
آيه «فَاجْتَنِبُواالرِّجْسَ مِنَ
الْأَوْثانِ»كه
«من» براى بيان است چنانكه ابن زيد و
جبائى وعده ديگر بر اين عقيدهاند ولى اكثر مفسران آنرا براى تبعيض گرفتهاند و
روايات مستفيض آنرا تأييد ميكنند.
ناگفته نماند: قرآن مجيد اصل دين را به پنج نفر از پيامبران اختصاص
ميدهد چنانكه فرموده: «شَرَعَلَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما
وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ
إِبْراهِيمَ وَ مُوسى وَ عِيسى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ»شورى: 13. ايضا آيه «وَإِذْ أَخَذْنا مِنَ
النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى وَ
عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً»احزاب: 7.
در آيه اول فرموده: دين شما همان است كه بنوح و محمد و ابراهيم و
موسى و عيسى عليهم السلام وحى و توصيه شد، آيه دوم درباره اخذ عهد از همه پيامبران
مخصوصا از پنج نفر فوق است. ميشود از اين دو آيه استفاده كرد كه اولا أولو العزم
اين پنج نفراند و ثانيا أولو العزم كسانىاند كه داراى كتاب و شريعت مستقلاند و
گرنه همه پيامبران سلام اللّه عليهم داراى صبر و ثبات و استقامت بودهاند.
در صافى از كافى از امام صادق عليه السّلام منقول است كه: أولو العزم
عبارتاند نوح، ابراهيم، موسى، عيسى، محمد عليهم السلام گفتند چرا