responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 332

الْجَنَّةَ وَ مَنْ أَبْغَضَنَا عَرَفْنَاهُ‌ بِسِيمَاهُ فَأَدْخَلْنَاهُ النَّارَ».

4- ايضا در مجمع درباره حديث مشهور

«إِنَّ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلَامُ قَسِيمُ النَّارِ وَ الْجَنَّةِ».

از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نقل شده كه آنحضرت بعلى عليه السّلام فرمود:

«يَا عَلِيُّ كَأَنِّي بِكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ بِيَدِكَ عَصَا عَوْسَجٍ تَسُوقُ قَوْماً إِلَى الْجَنَّةِ وَ آخَرِينَ إِلَى النَّارِ».

اين روايت مطابق آيه‌ «ادْخُلُوا الْجَنَّةَ ...» است كه در آيات اعراف بررسى شد كه آن از كلام اصحاب اعراف است. حديث «قسيم النّار و الجنّة» را فريقين نقل كرده‌اند.

5- در تفسير عياشى از على عليه السّلام نقل شده كه فرمود:

«أَنَا يَعْسُوبُ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنَا أَوَّلُ السَّابِقِينَ وَ أَنَا خَلِيفَةُ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ أَنَا قَسِيمُ (الْجَنَّةِ وَ) النَّارِ وَ أَنَا صَاحِبُ‌ الْأَعْرَافِ‌».

6- در بحار از بصائر از بريد عجلى نقل شده:

«سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ: «وَ عَلَى‌ الْأَعْرافِ‌ رِجالٌ‌ يَعْرِفُونَ‌ كُلًّا بِسِيماهُمْ» قَالَ: أُنْزِلَتْ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ الرِّجَالُ هُمُ الْأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ...».

7- و نيز در بحار از امام صادق عليه السّلام در ضمن حديثى نقل شده:

«لَيَكُونَنَّ عَلَى‌ الْأَعْرَافِ‌ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ الطَّيِّبُونَ مِنْ آلِهِمْ ...».

اين احاديث كه از آنها بيشتر ميتوان يافت همه با آيات قابل تطبيق و مصداق آيات‌اند و در بعضى از آنها خود ائمّه اعراف خوانده شده‌اند چنانكه در تفسير عياشى از سلمان نقل شده كه شنيدم رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بيشتر از ده بار بعلى عليه السّلام فرمود:

«يَا عَلِيُّ إِنَّكَ وَ الْأَوْصِيَاءُ مِنْ بَعْدِكَ‌ أَعْرَافٌ‌ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ‌ عَرَفَكُمُ‌ وَ عَرَفْتُمُوهُ‌ وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَكُمْ وَ أَنْكَرْتُمُوهُ».

مراد از اعراف در حديث شناخته شده‌ها است زيرا اعراف جمع عرف و اعرف است چنانكه در المنار گفته است. يعنى شما روز قيامت شناخته شده‌هائيد آشنايان شما اهل بهشت و

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 332
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست