پس اين اشخاص كه اين همه سخنان بزرگ ميگويند لابد مورد نظر خدا و
واسطه ميان خدا و مردماند. و قسمتى از كارهاى قيامت بامر خدا محوّل بايشان است و
اين عجب نيست كه خداوند در آنروز بعضى از بندگان محبوب خويش را چنان مقامى بدهد و
چنان كارى بانها محول كند كه حتى آنها باهل بهشت اجازه ورود بدهند.
بررسى روايات
روايات وارده در اين زمينه دو گروهاند يكى آنكه اصحاب اعراف انبياء
و امامان و نظير آنهااند. دوم اهل اعراف آنهايند كه اعمال نيك و بد آنها مساوى
است، اعمال نيك از آتش بازشان داشته و اعمال بد مانع دخول بهشت گرديده آنها در
اعرافاند تا خدا ميانشان قضاوت كند. بعد وارد بهشت گردند اين دسته از روايات با
آيات ابدا تطبيق نميشوند اينك بعضى از روايات دسته اول: