انعام: 1. شايد مراد ازيَعْدِلُونَعدول باشد يعنى آنانكه بخدايشان كفر ورزيدهاند از حق عدول ميكنند و
شايد «بِرَبِّهِمْ»مفعوليَعْدِلُونَباشد يعنى بخدايشان مثل و نظير
قائل ميشوند ايضا «فَلاتَتَّبِعُوا الْهَوى
أَنْتَعْدِلُوا»نساء:
135. ممكن
است از عدول يا از عدل باشد يعنى تابع هواى نفس نشويد تا از حق عدول و ميل كنيد،
يا تابع هواى نفس نشويد تا عدالت كنيد در مجمع از فرّاء نقل كرده:
اين آيه نظير آيه 159. همين سوره است كه گويد: «وَمِنْ قَوْمِ مُوسى أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِيَعْدِلُونَ». «با» در هر دو آيه در «بِالْحَقِّ»و «بِهِ»براى آلت
است يعنى مردم را بوسيله حق هدايت ميكنند و بوسيله حق ميان مردم عدالت ميكنند «يهدونالنّاس بالحقّ و بالحقّ يعدلون
بينهم» و شايد بمعنى ملابست باشد يعنى در حاليكه بر حقاند هدايت و عدالت ميكنند.
مراد از آيه دوم قوم موسى و از آيه اول با ملاحظه ما قبل و ما بعد آن
مردم اسلام است ولى همه قوم موسى و مردم اسلام اين چنين نيستند بلكه از هر يك
امّتى است. بنظر ميايد مراد از آن در قوم موسى پيامبران و اوصياء بعد از موسى است.
و در اسلام هم بائمّه طاهرين عليهم السلام تطبيق ميشود.
در تفسير عياشى از حمران از امام باقر عليه السّلام نقل شده كه
درباره آيه فرمودند:
«هُمُالْأَئِمَّةُ».
و محمد بن عجلان از آنحضرت نقل نموده كه فرمود:
«نَحْنُهُمْ».
در مجمع فرموده از ابى جعفر و ابى عبد اللّه عليهما السلام نقل شده
كه فرمودهاند:
«نَحْنُهُمْ».
در الميزان از كافى از عبد اللّه بن سنان از امام صادق عليه السّلام
نقل شده كه فرمود:
«هُمُالْأَئِمَّةُ».
ايضا در تفسير عياشى از ابن صهبان بكرى نقل شده كه از امير المؤمنين
عليه السّلام