عدّه زن مطلقه مدت معدود است كه بايد در آن از ازدواج خوددارى كند. «إِذاطَلَّقْتُمُ النِّساءَ
فَطَلِّقُوهُنَلِعِدَّتِهِنَوَ أَحْصُواالْعِدَّةَ»طلاق: 1.
«فَضَرَبْناعَلَى آذانِهِمْ فِي
الْكَهْفِ سِنِينَعَدَداً»كهف: 11. عدد ظاهرا بمعنى معدود است و شايد تقدير آن «ذاتعدد» باشد.
مراد از عادّين ملائكه حسابگر اعمال يا حسابگر اعمار يا هر كه قدرت
حساب دارد، است.
«وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي
أَيَّامٍمَعْدُوداتٍ»بقره:
203. آيه در بيان اعمال حجّ است مراد از ايّام معدودات ايّام تشريق است يعنى روز
11 و 12 و 13 ذو الحجة، و مراد از ذكر خدا تكبيرات مخصوصى است كه بعد از پانزده
نماز خوانده ميشود براى كسانيكه در «منى» هستند
و بعد از ده نماز براى ديگران در تفسير عياشى چند روايت نقل شده كه ايّام معدودات
ايام تشريق و ذكر عبارت است از تكبير بعد از نماز.
«قالُوالَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّاماًمَعْدُوداتٍ»آل عمران:
24. اين ادّعاى يهود است راجع بعذاب آخرت. و مرادشان كم بودن مدت آنست بقولى مراد
از ايام معدودات چهل روز است بقدر مدّت عبادت گوساله و بقولى مدت آن هفت روز بود و
همان هفت روز مراد است و از جبائى نقل شده كه: غرض قطع شدن عذاب است يعنى پيوسته
در عذاب نخواهيم بود. قول جبائى و هفت روز از قول اول اقوى است كه بنى اسرائيل همه
چهل روز مدّت ميعاد موسى را عبادت گوساله نكردند بلكه بعد از گذشتن يكماه آن زمزمه
پيدا شد و اللّه العالم.