رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله جدا شدن و در روايتى تمام شدن سوره
را نميدانست مگر با نزولبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ*. و از صحيح مسلم از حديث انس نقل كرده كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و
آله فرمود: اكنون بر من سورهاى نازل شد پس خواند:بِسْمِ اللَّهِ
الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ*. اين دو حديث در الميزان نيز آمده است.
سماء:اين كلمه صد و بيست بار و جمع آن سموات صد و نود بار در كلام اللّه
مجيد آمده است (المعجم المفهرس) و اصل آن از سمو بمعنى رفعت و بلندى است.
راغب گويد: سماء هر چيز، بالاى آنست طبرسى فرموده: سماء معروف است و
هر آنچه بالاى تو باشد و بر تو سايه افكند سماء است و سماء بيت، سقف آنست. بباران
نيز سماء گويند. جوهرى نيز چنين گفته است.
قول ديگران نيز نظير و يا عين آن است. [در اينجا لازم است چند مطلب
بررسى شود:] 1- لفظ سماء بقول صحاح مذكّر و مؤنث هر دو ميايد. بعقيده قاموس و اقرب
و مفردات مؤنث است و گاهى مذكّر هم ميايد. طبرسى ذيل آيه 29 بقره نسبت آنرا بقول
داده و در ذيل آيه 18 مزمّل فرموده: لفظ سماء مذكّر است جايز است مذكّر و مؤنّث
باشد هر كه مذكّر گفته سقف اراده كرده است.
مخفى نماند در تمام آيات قرآن افعال و ضماير سماء مؤنّث آمده مثل «وَإِذَاالسَّماءُكُشِطَتْ»تكوير:
11.
«وَالسَّماءِوَ ما بَناها»شمس: 5.
«يَوْمَتَكُونُالسَّماءُكَالْمُهْلِ»معارج: 8.
مگر در آيه «السَّماءُمُنْفَطِرٌ بِهِ كانَ وَعْدُهُ مَفْعُولًا»مزّمل: 18. كه مذكّر بكار رفته
بقرينه آنكه صفتش «مُنْفَطِرٌ»مذكّر
آمده است. بنا بر اين، قرآن