responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 261

و علف است و محصول فراوان دارد لذا «بارَكْنا حَوْلَهُ» آمده و اين كلمه در چند آيه ديگر تكرار شده است‌ «لَيْلًا» منصوب است براى ظرفيت يعنى اسراء در شب واقع شده زمخشرى گويد: «لَيْلًا» و تنكير آن با آنكه اسرى بشب دلالت دارد براى بعضيّت است و اينكه مدّت اسراء قسمتى از شب بوده با آنكه فاصله آندو محل مدّت چهل شبانگاه است.

طبرسى گويد: بعلت بعد مسافت ميان آن و مكّه، الاقصى گفته شده.

اين آيه صريح. است در اينكه خداوند آنحضرت را در يك شب از مكّه به مسجد اقصى برده و علّت اسراء نشان دادن قسمتى از آيات خدا بوده است‌ «لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا» ديگر از اينكه از مسجد اقصى بآسمانها عروج كرده آيه از آن ساكت است ولى روايات و اقوال علماء صريح است در اينكه آنحضرت از مسجد اقصى بآسمانها عروج فرموده و معراج از آنجا واقع شده است.

جمله‌ «لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا» كه هدف اسراء را بيان ميكند در سوره نجم بطرز ديگرى آمده است.

وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى‌. عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى‌. عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى‌. إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ ما يَغْشى‌. ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغى‌. لَقَدْ رَأى‌ مِنْ آياتِ رَبِّهِ الْكُبْرى‌ نجم: 13- 18.

يعنى پيامبر بار ديگر جبرئيل را ديد آن رؤيت در نزد سدرة المنتهى بود كه بهشت نزد آن است. موقعى او را ديد كه سدره را ميپوشانيد آنچه ميپوشانيد، چشم پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله در آن رؤيت بخطا و اشتباه نرفت (آنچه ديد حقيقت بود) از آيات بزرگ پروردگارش ديد.

اين آيات را حمل بر جريان زمينى كردن مشكل است و روشن ميشود كه شرح حال معراج است مخصوصا جمله‌ «عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى‌» كه ظاهرا آن بهشت موعود است در آيه اسراء كه‌ «لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا» آمده اگر مراد از آيات مثلا ديدن مقام پيامبران در

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 261
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست