«قالَأَأَسْجُدُلِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً»اسراء: 61. سجده همان است كه
درباره ملائكه گفته شد، يعنى آيا خضوع و تذلّل كنم بر آنكس كه از گل آفريدى؟! «لاتَسْجُدُوالِلشَّمْسِ وَ لا
لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوالِلَّهِ الَّذِي خَلَقَهُنَّ ...»فصلت: 37.
باز ظاهرا مراد خضوع و تذلّل است نه سجده نماز و شايد هم سجده متعارف
باشد و مؤيّد آن وجوب سجده متعارف است با خواندن و يا شنيدن اين آيه، «وَالنَّجْمُ وَ الشَّجَرُيَسْجُدانِ»رحمن: 6.
نجم بمعنى گياه و شجر درخت است آنها نيز بخدا خضوع و تذلل ميكنند. «وَالشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ
رَأَيْتُهُمْ لِيساجِدِينَ»يوسف:
مراد از سجود خضوع و پيروى از قوانين طبيعى حق است كه همه بآن قوانين
خاضعاند. بنظر الميزان سجده طوعى آنها در مقرراتى است كه موافق طبع آنها و سجود
كرهى در ناملائمات است از قبيل مرگ. مرضها و فنا و غيره على هذا هر كه در آسمانها
و زمين است خاضع اراده و مشيّت و مقرّرات خدائى است در بعضىها با رغبت و در
بعضىها با اكراه حتى سايههاى آنها در قبل از ظهر و بعد از ظهر و در حركت و تمايل
خاضع خداوند است.