بحفظ روز سبت مىنمايد ... مبنى بر اين است كه خداوند آنروز را تقديس
فرمود آنگاه احكام يهود را درباره آن روز تذكّر ميدهد.
ناگفته نماند: در تورات فعلى سفر خروج باب 20 بند 8 گويد: روز سبت را
ياد كن تا آنرا تقديس نمائى «ششروز مشغول باش و همه كارهاى خود را بجا آور، اما روز هفتمين سبت يهود
خداى تو است در آن هيچ كار مكن. تو و پسرت و دخترت و غلامت و كنيزت و بهيمهات ...
زيرا كه در شش روز خداوند آسمان و زمين و دريا و آنچه را كه در
آنهاست بساخت و در روز هفتم آرام فرمود.
از اين روشن ميشود كه سبت روز تعطيل يهود است ولى آفريدن آسمان و
غيره در شش روز و استراحت روز هفتم افسانه است وقت آفرينش روزهاى هفته نبود و
اينكه در قرآن كريم آمده «فِيسِتَّةِ أَيَّامٍ»منظور شش دوران است كه شايد ميليونها سال باشد ولى تورات روز 24
ساعته ميگويد.
از قرآن مجيد نيز روشن ميشود كه روز سبت در يهود روز محترمى بوده
استقُلْنا
لَهُمْ لا تَعْدُوا فِيالسَّبْتِ ...
نساء: 154. و در تهديد ديگران عذاب اهل سبت را پيش كشيده و فرمايدأَوْ نَلْعَنَهُمْ كَما
لَعَنَّا أَصْحابَالسَّبْتِ ...
نساء: 47. و يهود را مخاطب قرار داده و فرمايدوَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ
الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِيالسَّبْتِ ...بقره: 65.
ظاهرا مراد از سبت در آيه معناى مصدرى است چنانكه راغب آنرا ترك عمل
در سبت گفته است و «عَلَىالَّذِينَ»چنانكه الميزان گفته دلالت بر عليه
و ضرر دارد يعنى ترك عمل در روز سبت بر كسانى قرار داده شد كه در آن اختلاف كردند.
بنظر ميايد كه ترك عمل در روز سبت ابتدا حكم