responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 207

الْأَسْبابَ‌. أَسْبابَ‌ السَّماواتِ فَأَطَّلِعَ إِلى‌ إِلهِ مُوسى‌ ... غافر: 36 و 37. صرح بناى بلند است مراد از اسباب چنانكه از آيه روشن ميشود وسيله‌هاى رسيدن بآسمانهاست و گوئى منظور از آنها راههاست يعنى بالاى آن بناى بلند بروم و براههاى آسمان برسم تا بمعبود موسى دست يابم فرعون براى فريب مردم اين سخن را گفته است.

سبت: قطع. بريدن (مفردات) «سَبَتَ الشَّيْ‌ءَ: قَطَعَهُ» وَ جَعَلْنا نَوْمَكُمْ‌ سُباتاً نباء: 9. راغب گويد يعنى خواب را بريدن عمل قرار داديم ناگفته نماند سبات در آيه آرامش و استراحت است و آن نوعى قطع عمل است يعنى خوابتان را براى شما آرامش قرار داديم چنانكه فرموده‌ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ ... يونس: 67، غافر: 61.

سكون و آرامش در شب همان خواب و يا خواب قسمتى از آنست.

در صحاح از جمله معانى سبت گفته «السَّبْتُ‌ الرَّاحَةُ ... و السُّبَاتُ‌ النَّوْمُ وَ أَصْلُهُ الرَّاحَةُ» در نهج البلاغه خطبه 219 آمده‌

«فَكَأَنَّهُمْ فِي ارْتِجَالِ الصِّفَةِ صَرْعَى‌ سُبَاتٍ‌».

و در خطبه 222 فرموده‌

«نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْلِ».

در اين دو جمله ظاهرا مراد از سبات خواب است و آن مغاير با معناى اوّلى نيست كه خواب قطع فعّاليت ظاهرى است ولى در آيه شريفه بايد راحتى و آرامش معنى كرد.

[سبت يهود]

سبت يهود عبارت از قطع عمل در شريعت موسى است و آن مطابق روز شنبه است، شش بار در قرآن كريم ذكر شده و يكبار فعل‌ «يَسْبِتُونَ» آمده است. وَ قُلْنا لَهُمْ لا تَعْدُوا فِي‌ السَّبْتِ‌ ...

نساء: 154. أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَما لَعَنَّا أَصْحابَ‌ السَّبْتِ‌ ... نساء 47.

در قاموس كتاب مقدس درباره سبت بتفصيل سخن گفته از جمله گويد:

سبت اسم آنروزى است كه قوم يهود از تمامى اعمال خود دست كشيده استراحت ميكردند و اين لفظ از عبرانى معرّب گشته و معنى استراحت ميدهد.

حكم چهارم از احكام عشره كه امر

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 207
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست