زينت در قرآن بخدا نسبت داده شده چنانكه گذشت و مثل «زَيَّنَّالَهُمْ أَعْمالَهُمْ»نمل: 4. «زَيَّنَّاالسَّماءَ الدُّنْيا»صافات: 6.
و نيز بشيطان نسبت داده شده «وَإِذْزَيَّنَلَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ ...»انفال:
48. شيطان
در اثر قدرت و مهلتى كه از جانب خدا باو داده شده ميتواند عمل بد را در نظر انسان
خوب جلوه دهد.
ازيّنت
از باب تفعّل بمعنى زينت گرفتن و آراسته شدن است و آن فقط يكبار در
قرآن آمده است «حَتَّىإِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ
زُخْرُفَها وَازَّيَّنَتْ ...»يونس: 24. زمين زيور خود را اخذ
كرد و آراسته شد.
«يابَنِي آدَمَ خُذُوازِينَتَكُمْعِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ
...»اعراف:
31. غرض از آيه لباس تازه پوشيدن است در نمازهاى جمعه و اعياد چنانكه از امام باقر
عليه السّلام نقل شده. و گفتهاند در هر نماز، عيّاشى از حضرت مجتبى عليه السّلام
نقل كرده كه چون بنماز بر ميخاست بهترين لباسهاى خويش را مىپوشيد از آنحضرت علت
اين كار پرسيدند فرمود: خدا زيباست زيبائى را دوست دارد
إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ.
براى خدايم آراسته ميشوم و او ميفرمايد «خُذُوازِينَتَكُمْعِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»لذا دوست ميدارم كه بهترين لباسهايم را بپوشم از امام صادق عليه
السّلام اخذ زينت، شانه زدن نقل شده (مجمع).
«وَقُلْ لِلْمُؤْمِناتِ
يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَزِينَتَهُنَإِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها
...»نور:
31.