در خدا بمعنى حكم و امر است. در الميزان ذيل آيه 40. نحل بعد از
بررسى آيات فرموده: با اين روشن معلوم ميشود كه اراده و حكم خدا هر دو يكى است و
آن بحسب اعتبار بر قول و امر مقدم است.
مرحوم مجلسى در بحار (ج 4 ص 137 ط جديد) ذيل حديث صفوان بن يحيى كه
خواهد آمد فرموده: اكثر متكلمين اماميّه بر آنند كه اراده خدا همان علم اوست بخير
و نفع و اصلح و متكلمين در خدا جز علم اثبات نميكنند. علامه طباطبائى در پاورقى آن
فرموده: اين تصوير اراده ذاتيّه است كه عين ذات ميباشد (اگر تصويرشان صحيح باشد) و
امّا اراده- ايكه در اخبار است آن ارادهايست كه از صفات افعال است مثل رزق و خلق
و آن عين موجود خارجى است مثل زيد و عمرو و زمين و آسمان چنانكه شيخ مفيد رحمه
اللّه گفته است.
در اصول كافى ج 1 ص 109 باب اراده از صفات فعل است ...
چند حديث درباره اراده خدا نقل شده از جمله از صفوان بن يحيى نقل
ميكند كه بامام رضا عليه السّلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام
است؟ فرمود: اراده از خلق تفكّر است و آنچه بعد از تفكر كرده ميشود (قصد و فعل در
اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لا غير كه او تأمل
و قصد و فكر نميكند و اين صفات از او منتفى است و آنها صفات خلقاند پس اراده خدا
فعل است لا غير بآن ميگويد:
كُنْ فَيَكُونُ*بدون لفظ و بدون تكلم با زبان ... عبارت عربى چنين است.