responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 148

اين حديث و نظائر آن در كافى و بحار چنانكه قبلا گفته شد موجود است و نيز در توحيد صدوق باب 55 ص 336- 344 نقل شده است.

اينكه امام عليه السّلام فرموده اراده خدا با فعل خدا يكى است و آنكه گفته شد اراده خدا حكم خداست.

تفاوت ندارد كه حكم خدا نيز فعل خداست و ميتوان گفت كه فعل و ايجاد خدا راجع باراده تكوينى و حكم و دستور راجع باراده تشريعى است.

ناگفته نماند: اراده تكوينى خدا تخلّف پذير نيست ولى اراده تشريعى تخلّف پذير است رجوع شود به «شى‌ء».

روض: روضه باغ و بستانى است كه با آب همراه باشد (مفردات) در اقرب گويد: روضه نگويند مگر آنكه با آن يا در كنار آن آب باشد «فَهُمْ فِي‌ رَوْضَةٍ يُحْبَرُونَ» روم: 15. جمع آن روضات است‌ «وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فِي‌ رَوْضاتِ‌ الْجَنَّاتِ ...» شورى: 22. مراد از هر دو آيه روضه‌هاى بهشتى است. اللهم ارزقنا بمحمد و آله صلواتك عليهم اجمعين.

روع: ترس. اضطراب (اقرب) «فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِيمَ‌ الرَّوْعُ‌» هود:

74. چون ترس از ابراهيم برفت.

راغب گويد: روع بضمّ (ر) بمعنى قلب است مثل‌

«إِنَّ الرُّوحَ الْأَمِينَ نَفَثَ فِي‌ رُوعِي‌».

و بفتح (ر) ناراحت بودن قلب است و در ترسى كه بقلب وارد شده استعمال ميشود. در اقرب گفته روع بضمّ (ر) قلب و بفتح (ر) فزع و ترس است ... اين كلمه فقط يكبار در قرآن آمده است.

روغ: ميل بر سبيل حيله. و طريق رائغ آنست كه مستقيم نباشد گويند «رَاوَغَ‌ فلان فلانا و رَاغَ‌ فلان الى فلان» يعنى براى حيله بسوى او ميل كرد (راغب) در مجمع آنرا ميل از جهتى بجهتى گفته است. «فَراغَ‌ إِلى‌ آلِهَتِهِمْ فَقالَ أَ لا تَأْكُلُونَ‌ ... فَراغَ‌ عَلَيْهِمْ ضَرْباً بِالْيَمِينِ» صافات: 91 و 93.

يعنى بسوى خدايان آنها ميل كرد و رفت و گفت آيا نميخوريد ... پس‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 148
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست