چون سپاه اسلام با كفار رو برو شدند حضرت بعلى عليه السّلام فرمود
مشتى از سنگريزههاى اين بيابان بمن ده پس آنرا بطرف دشمنان انداخت و فرمود قبيح
باد صورتهايشان ... و اين سبب هزيمت آنها بود قتاده و انس گفتهاند بما نقل شد كه
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در روز بدر سه سنگريزه بر داشت يكى به ميمنه و يكى
را بميسره و يكى را بوسط قوم انداخت و فرمود: قبيح باد رويشان پس كفار شكست
خوردند.
آنگاه گويد: براى اين است كه خدا سنگ انداختن را بخود نسبت داد زيرا
كه احدى غير او بر اين كار قادر نبود عياشى در تفسير خود سه روايت در اين باره از
امام سجاد و امام صادق عليهما السلام نقل كرده و در هر سه قيد شده كه على بن ابى
طالب عليه السّلام آن قبضه را بآنحضرت داد. ميشود گفت تكميل تأثير آن در صورتى بود
كه بدست على عليه السّلام در دست مبارك آنحضرت قرار ميگرفت.
رهب:ترس. راغب گويد «الرَّهْبَةُوَالرَّهْبُ: مَخَافَةٌ مَعَ تَحَرُّزٍ وَ اضْطِرَابٍ» ولى صحاح و قاموس و اقرب و
مجمع آنرا مطلق خوف گفتهاند. «لَأَنْتُمْأَشَدُّرَهْبَةًفِي صُدُورِهِمْ مِنَ اللَّهِ»حشر:
13. البته
شما در دل آنها از خدا پر مهابتترايد.
«تُرْهِبُونَبِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ
عَدُوَّكُمْ»انفال:
60 بوسيله آن آمادگى، دشمن خدا و دشمن خود را ميترسانيد.
«وَاضْمُمْ إِلَيْكَ
جَناحَكَ مِنَالرَّهْبِ ...»قصص: 32. معنى اين آيه در «جنح» گذشت.
«وَاسْتَرْهَبُوهُمْوَ جاؤُ بِسِحْرٍ
عَظِيمٍ»اعراف:
116. اگر در استرهاب طلب ملاحظه شود مراد آن است كه خواستار ترساندن حاضرين شدند و
غرضشان ترساندن بود ولى بيضاوى گويد: آنها را بشدّت ترساندند و در اقرب گويد: «اسْتَرْهَبَهُ: خَوَّفَهُ» همچنين است قول صحاح.
رُهبان:جمع راهب است و آن كسى است كه از خدا ميترسد ولى در