يهود و نصارى هر دو است. و چون درباره علماء نصارى كلمه «قسّيسين» بكار رفته بنظر ميايد كه مراد از احبار علماء يهود باشد و اللّه
العالم. صحاح آنرا احبار يهود گفته، قاموس و مجمع البيان مطلق عالم ذكر كردهاند.
حبس:باز داشت. ضدّ رها كردن (صحاح)وَ لَئِنْ أَخَّرْنا
عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ مايَحْبِسُهُهود: 8 اگر عذاب را از آنها تا
مدّتى تأخير بياندازيم گويند چه علّت آنرا باز ميدارد.
تَحْبِسُونَهُمامِنْ بَعْدِ الصَّلاةِ ...
مائده: 106 آندو را بعد از نماز نگاه ميداريد. در قرآن بيشتر از اين
دو صيغه نيست.
حبط:بطلان. «حَبِطَعَمَلُهُحَبْطاً: بَطَلَ ثَوَابُهُ» (صحاح) «حَبِطَالعملُحَبْطاً ... فَسَدَ و هَدَرَ» (اقرب
الموارد) راغب گويد اصل آن از حبط (بر وزن فرس) است و آن اين است كه چهار پا علف
بسيار خورد تا شكمش باد كند (انتهى).
اى بسا كه اين كار سبب هلاكت آن شود قاموس نيز آنرا بطلان معنى كرده
است.
خلاصه آنكه حبط عمل، بطلان و بى اثر شدن آن است، در بعضى آيات بجاى
آن، بطلان بكار رفته است مثللا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذىبقره: 264 و مثلأَطِيعُوا اللَّهَ وَ
أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْمحمد: 33 در آيات ديگر از آن با
غبار پراكنده و خاكستر بر باد رفته تعبير شده است مثلوَ قَدِمْنا إِلى ما
عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراًفرقان: 23 ومَثَلُ الَّذِينَ
كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمالُهُمْ كَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ
عاصِفٍ لا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلى شَيْءٍابراهيم: 18.
بهترين مثل را در توضيح حبط خود قرآن ميزند و آن اينكه: اگر مقدارى
خاكستر را در روز طوفانى در مقابل باد قرار دهيم گر چه واقعا از بين نميرود و
معدوم نميگردد ولى طورى پراكنده ميشود كه هرگز