22فِيجَنَّةٍعالِيَةٍ. لا تَسْمَعُ فِيها لاغِيَةً فِيها عَيْنٌ جارِيَةٌ،
فِيها سُرُرٌ مَرْفُوعَةٌ وَ أَكْوابٌ مَوْضُوعَةٌ وَ نَمارِقُ مَصْفُوفَةٌ وَ
زَرابِيُّ مَبْثُوثَةٌغاشية: 10- 16 آيات شريفه در تعريف بهشت آخرت و نعيم آنست و از عيش
پسنديده آن خبر ميدهند.
5-يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَجَنَّاتٍلَهُمْ فِيها نَعِيمٌ
مُقِيمٌتوبه:
21 اين آيه از دوام نعمت بهشتى خبر ميدهد و اينكه نعمت آن وافر و هميشگى است. مخفى
نماند اگر بخواهيم راجع به جنّت آخرت بطور تفصيل سخن بگوئيم بايد صدها آيه نقل و
ترجمه نمائيم، فرق بسيار اهمّ نعمت و لذّت دنيا و آخرت آنست كه نعمتهاى دنيا فانى
و نا پايدار و زود گذر است و با ادامه آن و عادت شدن موقعيّت خود را از دست ميدهد
ولى نعمت آخرت ابدى است و اصلا نقصان و تغيير در آن نيست، اين است فرق اساسى اين
سرا و آن سرا.
در تعريف زندگى آخرت ميخوانيمادْخُلُواالْجَنَّةَلا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَ
لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَاعراف:
49 دنيائى
فرض كنيد كه در آن اندوه فعلى و خوف از آينده وجود نداشته باشد، اين زندگى در دنيا
ميسّر نيست زيرا آدمى همواره نقصان فعلى دارد كه سبب اندوه اوست و ترس از آينده و
زوال نعمت و مرگ و تصادفها دارد و آن باعث خوف اوست. تنها زندگى آخرت است كه در
آن از لحاظ حال نقصان و اندوه و از لحاظ آينده خوف و زوال و كم شدن نيست جمله فوق
چندين بار در قرآن تكرار شده است آنچه راجع بدنيا باشد مشروط است زيرا در دنيا از
خوف و حزن فرارى نيست و آنچه در باره آخرت است مطلق و بىقيد ميباشد زيرا در بهشت
مطلقا اندوه و ترسى