responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 75

مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ ... محمد: 15 وصف بهشتى كه به پرهيزكاران وعده شده چنين است: در آن نهرهائى است از آب تغيير ناپذير، و نهرهائى از شير كه طعم آن تغيير نيافته و نهرهائى از خمر كه براى نوشندگان لذّت است و نهرهائى از عسل صاف شده و براى آنهاست در آن جنّت از همه ميوه‌ها و چاره‌سازى از پروردگارشان.

آب و شير بى تغيير و هميشه تازه ميرساند كه جنّت آخرت داراى تغيير و تبديل و فساد نيست باكترى و مخمّرها در آن وجود ندارند و از كهولت خبرى نيست و شير و عسل و خمر، نهر نهر است و از تمام ميوه‌ها در اختيار آنان گذاشته شده است، پيداست كه اين با جنّات دنيا قابل مقايسه نميباشد.

2- وَ سارِعُوا إِلى‌ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ‌ آل عمران: 133 سابِقُوا إِلى‌ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ ...

حديد: 21.

در اين دو آيه وسعت بهشت وسعت آسمانها و زمين ذكر شده، بمضمون آيه اوّل روز قيامت آسمانها و زمين همه تبديل به بهشت شده و جزء آن خواهند بود پس بهشت يا نامتناهى است و يا عرض و طول آنرا جز خدا كسى دانا نيست.

3- مَثَلُ‌ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ أُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ عُقْبَى الْكافِرِينَ النَّارُ رعد: 35 قُلْ أَ ذلِكَ خَيْرٌ أَمْ‌ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ‌ ... لَهُمْ فِيها ما يَشاؤُنَ خالِدِينَ كانَ عَلى‌ رَبِّكَ وَعْداً مَسْؤُلًا فرقان: 15- 16 نظير اين آيات در قرآن مجيد بسيار است، اين آيات مبيّن آنست كه خوردنى بهشت دائمى است و تمام شدنى نيست و بهشت هميشگى است و اهل بهشت هر چه بخواهند در اختيار دارند جمله‌ لَهُمْ فِيها ما يَشاؤُنَ‌- ... لَهُمْ ما يَشاؤُنَ‌ پنج بار در باره بهشت‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 75
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست