مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ ...محمد: 15 وصف بهشتى كه به
پرهيزكاران وعده شده چنين است: در آن نهرهائى است از آب تغيير ناپذير، و نهرهائى
از شير كه طعم آن تغيير نيافته و نهرهائى از خمر كه براى نوشندگان لذّت است و
نهرهائى از عسل صاف شده و براى آنهاست در آن جنّت از همه ميوهها و چارهسازى از
پروردگارشان.
آب و شير بى تغيير و هميشه تازه ميرساند كه جنّت آخرت داراى تغيير و
تبديل و فساد نيست باكترى و مخمّرها در آن وجود ندارند و از كهولت خبرى نيست و شير
و عسل و خمر، نهر نهر است و از تمام ميوهها در اختيار آنان گذاشته شده است،
پيداست كه اين با جنّات دنيا قابل مقايسه نميباشد.
در اين دو آيه وسعت بهشت وسعت آسمانها و زمين ذكر شده، بمضمون آيه
اوّل روز قيامت آسمانها و زمين همه تبديل به بهشت شده و جزء آن خواهند بود پس بهشت
يا نامتناهى است و يا عرض و طول آنرا جز خدا كسى دانا نيست.
3-مَثَلُالْجَنَّةِالَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ
أُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ عُقْبَى
الْكافِرِينَ النَّارُرعد: 35قُلْ أَ ذلِكَ خَيْرٌ أَمْجَنَّةُالْخُلْدِ الَّتِي وُعِدَ
الْمُتَّقُونَ ...لَهُمْ فِيها ما يَشاؤُنَ خالِدِينَ كانَ عَلى رَبِّكَ وَعْداً
مَسْؤُلًافرقان:
15- 16 نظير اين آيات در قرآن مجيد بسيار است، اين آيات مبيّن آنست كه خوردنى بهشت
دائمى است و تمام شدنى نيست و بهشت هميشگى است و اهل بهشت هر چه بخواهند در اختيار
دارند جملهلَهُمْ
فِيها ما يَشاؤُنَ- ...لَهُمْ ما يَشاؤُنَپنج بار در باره بهشت