responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 74

در واقع اژدها بود.

نا گفته نماند در سوره طه چنانكه گذشت «حيّة» آمده است و از اهتزاز و غيره خبرى نيست و اگر موقع وحى اژدها بود لازم بود گفته شود «فَإِذا هِيَ ثُعْبانٌ» چنانكه در اعراف و شعراء هست. على هذا آنچه ما گفتيم مقرون بصحّت است و در سوره نمل و قصص اگر جانّ مشبّه به واقع شود تشبيه شى‌ء بنفسه لازم نميايد زيرا ضمير «كَأَنَّها» بعصا راجع است.

جنّت: باغ. بهشت. كَمَثَلِ‌ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ ... بقره:

265 همچون باغيكه در بلندى است و باران تند و درشت دانه بآن رسيده.

جمع آن جنّات است مثل‌ كَمْ تَرَكُوا مِنْ‌ جَنَّاتٍ‌ وَ عُيُونٍ ...

دخان: 25.

جنّت آخرت‌

ناگفته نماند از بهشت و محلّ زندگى اتقيا در قيامت بلفظ جنّت و جنّات تعبير آمده و بيشتر از هر صفت در باره آن‌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ذكر شده است.

بنظر ميايد كه اين تعبير و نامگذارى براى تشبيه به جنّات دنياست كه تفهيم آن آسان شود و گر نه جنّات آخرت را نميتوان با باغات دنيا مقايسه كرد، قابل دقّت است كه «جنّات» در باره آخرت هميشه نكره آمده است يعنى: جنّات بخصوصى.

و تنها در آيه‌ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فِي رَوْضاتِ‌ الْجَنَّاتِ‌ ...

شورى: 22 معرّف با الف و لام آمده است ولى «الجنّة» با الف و لام عهد در باره بهشت زياد است.

لازم نيست در باره علم بغلبه بودن و يا وصف بودن آن، براى بهشت بحث شود، امّا لازم است به بينيم قرآن بهشت آخرت را چگونه معرّفى ميكند.

1- مَثَلُ‌ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ. وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَ أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَ لَهُمْ فِيها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ وَ

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 74
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست