إِنَّها تَرْمِي بِشَرَرٍ كَالْقَصْرِ كَأَنَّهُجِمالَتٌصُفْرٌمرسلات: 32 صفر جمع اصفر است (اقرب
الموارد) جمالة جمع جمل. معنى آيه:
آن آتش شرارههائى ميافكند چون بنائى بلند كه گوئى شتران زرد گون
است.
گويا شراره در بزرگى بقصر و در رنگ بشتر تشبيه شده است.
قصر را بمعنى درخت بزرگ و جمالة را جمع جمل بمعناى ريسمان كشتى نيز
گفتهاند و اللّه العالم.
جمله:اجزاء جمع شده.
در اقرب الموارد هست «الْجُمْلَةُ:
جَمَاعَةِ الشَّيْءِ»لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُجُمْلَةًواحِدَةًفرقان: 32 چرا قرآن همه يكبار باو
نازل نشده؟
راغب معتقد است كه جمال بمعنى زيبائى بسيار است و كثرت در جمله بدان
اعتبار ميباشد.
جمال:زيبائى كثير. (مفردات) طبرسى خوش منظرى و زينت گفته استوَ لَكُمْ فِيهاجَمالٌحِينَ تُرِيحُونَ وَ
حِينَ تَسْرَحُونَنحل: 6 شما را در چهار پايان آنگاه كه از چراگاه بر ميگردانيد و
آنگاه كه بچراگاه ميفرستيد زيبائى و خوشمنظرى هست.
جَمِيلٌ و جُمَالٌ (بر وزن غلام و جَمَّال (بر وزن طلّاب) براى مزيد
زيبائى است (مفردات)
... فَصَبْرٌجَمِيلٌ ...يوسف: 18 خويشتن دارى نيكوستفَاصْبِرْ صَبْراًجَمِيلًامعارج: 5 صبر كن صبرى نيكو.
جمّ:كثير. بسيار (مجمع البيان- اقرب)وَ تَأْكُلُونَ التُّراثَ
أَكْلًا لَمًّا وَ تُحِبُّونَ الْمالَ حُبًّاجَمًّافجر: 20 لمّ بمعنى جمع كردن و جمع
شده هر دو آمده است چنانكه جمّ نيز چنين است ولى در آيه شريفه صفت مراد است نه
مصدر يعنى:
ميراث را يكجا ميخوريد (اكلى كه شامل نصيب خود و ديگران است) و مال
را بسيار دوست ميداريد.