خود عمل ذكر شده است مثلفَالْيَوْمَ لا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ لاتُجْزَوْنَإِلَّا ما كُنْتُمْ
تَعْمَلُونَيس:
54 امروز بكسى ستمى نميشود و جزاء داده نميشويد مگر آنچه را كه ميكرديدلا تَعْتَذِرُوا
الْيَوْمَ إِنَّماتُجْزَوْنَما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَتحريم: 7 امروز اعتذار نجوئيد فقط
آنچه را ميكرديد جزاء داده ميشويد همچنين است آيه 90 نمل و 39 صافات و غيره.
اين آيات راجع بتجسّم عمل است و قرآن كريم در اين باره صراحت دارديَوْمَ تَجِدُ كُلُّ
نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ ...آل عمران: 30 بگمان نگارنده
آياتيكه نظيرمَنْ
عَمِلَ سَيِّئَةً فَلايُجْزىإِلَّا مِثْلَها ...غافر: 40 هستند با آيات فوق تفاوت ندارند زيرا عمل روز قيامت در قالب
ديگرى تحويل انسان داده خواهد شد لذا ميشود گفت: اين مثل آنست و يا اين آن است.
د: راغب در مفردات گفته:
فعل جزى از باب مفاعله در قرآن بكار نرفته است. ولى بر خلاف گفته او
يك جا در قرآن فعل مفاعله هستذلِكَجَزَيْناهُمْبِما كَفَرُوا وَ هَلْنُجازِيإِلَّا الْكَفُورَسباء: 17 ولى بنظر ميايد كه «نُجازِي»در اينجا بين الاثنين نيست بلكه بمعنى تكثير و شدّت مجازات است.
ه: جزيه كه از اهل كتاب گرفته ميشود از مادّه جزى است علّت اين تسميه
بعقيده راغب آنست كه در حفظ خون و احترام اهل كتاب، بآن اكتفا ميشود، طبرسى
فرموده: مجازات است در مقابل پايدارى در كفر ...
قاتِلُوا الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْيَوْمِ
الْآخِرِ ...مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حَتَّى يُعْطُواالْجِزْيَةَعَنْ يَدٍ وَ هُمْ
صاغِرُونَتوبه:
29 بجنگيد با آنانكه بخدا و روز حشر ايمان نمياورند ... از كسانيكه بآنها كتاب
داده شده تا جزيه را با دست خود بدهند در حاليكه بحكومت اسلام خاضعاند.