ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته ميشود و در
مقابل از حمايت قانون برخوردار ميشوند و مانند يكفرد مسلم در پناه اسلام، آزاد
زندگى ميكنند و آن مثل زكوة و خراج و ماليات و غيره است كه از مسلمانان گرفته
ميشود.
در اين حكم اجحاف و ظلمى نيست هر دولت براى اداره مملكت از وصول
ماليات ناگزير است در اسلام آنچه از اهل كتاب دريافت ميشود بنام جزيه و آنچه از
مسلمين اخذ ميگردد بنام زكوة و غيره خوانده شده، راجع بتفصيل بحث بكتاب سيرى در
اسلام تأليف نگارنده فصل اهل كتاب رجوع شود.
و جزا چنانكه گفته شد در باره پاداش و كيفر هر دو بكار رفته است ولى «اجر» تنها در پاداش استعمال گرديدهفَلَهُمْ أَجْرُهُمْ
عِنْدَ رَبِّهِمْدر اين باره به «اجر» رجوع
شود.
جسد:پيكر. صحاح آنرا بدن و قاموس جسم انسان و جسم جنّ و ملائكه و مجمع
البيان جسم حيوان مثل بدن گفته است آنگاه بحث است كه آيا جسد جسم بلا روح است و يا
جسم با روح و آيا جسد در غير انسان نيز گفته ميشود يا نه؟
كوتاه سخن آنست كه قرآن كريم آنرا هم در بيروح و هم در ذى روح، هم در
انسان و هم در غير آن بكار برده است.فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلًاجَسَداًلَهُ خُوارٌ ...طه:
: 88 براى
آنها گوسالهاى بيرون آورد كه فقط پيكر بود (و روح نداشت) صداى گوساله داشت «جَسَداً»حاكى از
آنست كه گوساله مجسّمه بود و روح نداشت.
وَ ما جَعَلْناهُمْجَسَداًلا يَأْكُلُونَ الطَّعامَ وَ ما كانُوا خالِدِينَانبياء:
8 آيه
در باره پيامبران است يعنى ما آنها را پيكرى قرار نداديم كه طعام نخورند و در دنيا
هميشگى نبودند.