اديان آنرا حلال ميدانند مربوط باصل اديان آسمانى نيست چنانكه قبلا گفته
شد. و راجع بحرمت شراب در شريعت تورات و انجيل براى نمونه رجوع شود به انجيل لوقا
باب اوّل بند 15- امثال سليمان باب 20 بند 1 و باب 23 بند 29- 35- كتاب اشعياء باب
5 بند 22 و باب 28 بند 1- 7 و باب 56 بند 12- كتاب يوشع باب 4 بند 11.
خمس:پنجوَ يَقُولُونَخَمْسَةٌسادِسُهُمْ كَلْبُهُمْكهف: 22 و ميگويند پنج نفراند ششم آنها سگشان است. خامس: پنجموَالْخامِسَةَأَنَّ غَضَبَ اللَّهِ
عَلَيْها إِنْ كانَ مِنَ الصَّادِقِينَنور: 9 خمسين: پنجاهفَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ
سَنَةٍ إِلَّاخَمْسِينَعاماًعنكبوت: 14.
تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ
مِقْدارُهُخَمْسِينَأَلْفَ سَنَةٍ فَاصْبِرْ
صَبْراً جَمِيلًامعارج: 4 راجع باين آيه در «عرج» بحث
شده است.
خمس بر وزن عنق پنج يك و يك پنجم است و آيه صريح است در اينكه يك
پنجم غنائم مال خدا و فرق پنجگانه ديگر است اين آيه از چند جهت قابل دقّت است:
اوّل آنكه اهل سنّت عقيده دارند كه خمس منحصر بغنائم جنگى است زيرا
در آيه لفظ «غَنِمْتُمْ»آمده است
و ايضا در باره غنائم جنگ بدر است چنانكه از خود آيه و از ما قبل و ما بعدش روشن
است.
ولى بايد دانست: غنيمت فقط بمعنى غنائم جنگى نيست در اقرب الموارد
آنرا غنائم جنگى و هر چيزيكه بدست آيد ... معنى كرده. در المنجد آنرا غنائم جنگى و
هر فائده ديگر گفته است. در نهج البلاغه نامه 45 فرموده