مردم را از خصلتى بخصلتى نقل ميكند و اگر همه احكام يكدفعه بر مردم
بار ميشد بهلاكت ميافتادند.
نا گفته نماند اين همان است كه گفتيم از آيات بدست ميايد:
قرآن مجيد راجع بتحريم خمر زمينه سازى كرده و مردم را بتدريج آماده
نموده است و گرنه در اصل دين شراب همواره حرام بوده است.
ايضا در الميزان ج 2 ص 207 از كافى از على بن يقطين نقل شده:
مهدى عباسى از حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام پرسيد: آيا شراب در
كتاب خدا حرام است مردم فقط نهى شدنش را ميدانند حرام بودنش را نميدانند؟ امام
عليه السّلام فرمود:
بلكه آن حرام است. گفت در كدام محلّ از كتاب خدا تحريم شده است يا
ابا الحسن؟ فرمود: قول خداإِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما
بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِتا فرمود امّا اثم، آن بعينه خمر
است خدا در محلّ ديگر فرموده:يَسْئَلُونَكَ عَنِالْخَمْرِوَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ
وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمافامّا اثم در كتاب خدا آن شراب و
قمار است و اثم آنها از نفعشان بيشتر است چنانكه خدا فرموده.
مهدى گفت: اى على بن يقطين اين فتواى هاشميّه است باو گفتم:
راست گفتى يا امير المؤمنين حمد خدائى راست كه اين علم را از شما اهل
بيت خارج نكرده است.
گويد: پس بخدا قسم مهدى صبر نكرد تا گفت: راست گفتى اى رافضى.
در خاتمه ناگفته نماند كه تمام اقسام شراب، حرام و مورد غضب خداست
حضرت رسول ده نفر را در باره آن لعنت كرده كه از آنجمله است: كارنده انگور براى
شراب، نگهبان آن، فشارنده آن، نوشنده آن، ساقى و حامل آن، كسيكه بسوى او حمل شده،
فروشنده و خريدار و خورنده قيمت آن.