مثلوَأَخْلَصُوادِينَهُمْ لِلَّهِ ...نساء: 146فَاعْبُدِ اللَّهَمُخْلِصاًلَهُ الدِّينَزمر: 2وَ نَحْنُ لَهُمُخْلِصُونَبقره: 139وَ ادْعُوهُمُخْلِصِينَلَهُ الدِّينَاعراف: 29 و مخلص چهار بار، مخلصون يك بار، مخلصين هفت بار در قرآن مجيد
آمده و همه در باره اخلاص ديناند.
امّا مخلص و مخلصين بصيغه اسم مفعول بمعنى آنست كه خدا او را براى
خود خالص كرده است و غير خدا را در آن نصيبى نيست چنانكه شيطان در باره آنها
ميگويد:
كه باغواء آنها راهى ندارم مثلوَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ
أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُالْمُخْلَصِينَحجر: 39- 40 مخلصين هشت بار در قرآن مجيد تكرار شده استوَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ
مُوسى إِنَّهُ كانَمُخْلَصاًوَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّامريم: 51 موسى را در كتاب ياد كن
كه او بنده خالص شده بود و غير خدا را در او راهى نبود و پيامبر فرستاده بود.
همچنين استإِنَّهُ
مِنْ عِبادِنَاالْمُخْلَصِينَيوسف: 24 و غيره. مخلصين ابتدا با پيامبران تطبيق ميشوند كه خدا آنها
را برگزيده و انتخاب كرده و مخصوص خدايند، شيطان و هواى نفس را در آنها راهى نيست
چنانكه در باره آنها فرمودهإِنَّ اللَّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَآل عمران: 33قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ
وَ سَلامٌ عَلى عِبادِهِ الَّذِينَ اصْطَفى ...نمل: 59وَ إِنَّهُمْ عِنْدَنا
لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيارِص 47.
گذشته از پيامبران و ائمه عليهم السلام ممكن است پاكانى در اثر ايمان
قوى و اعمال نيك همواره رضاى خدا را هدف خويش قرار دهند و خدا نيز آنها را مخصوص
خود قرار دهد و از بندگان خالص كرده باشد و غير خدا را در آنها نصيبى نباشد.