ميگويد: خلط آنست كه ميان اجزاء دو چيز يا بيشتر را جمع كنند اعمّ از
آنكه هر دو مايع باشند يا جامد يا يكى مايع و ديگرى جامد و آن از مزج اعمّ است.
اقرب الموارد ميگويد: مزج آميختنى است كه جدا كردن آن ممكن نباشد مثل آميختن
مايعات. و خلط اعمّ از آن است.
على هذا مزج اخصّ و خلط اعمّ است ولى طبرسى در مجمع ذيل آيه 220 بقره
ميگويد: مخالطه آميخته شدنى است كه جدا شدن آن ممكن نباشد.
نا گفته نماند قول راغب و اقرب الموارد كه خلط را اعمّ گفتهاند با
استعمال قرآن بهتر ميسازد.
وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْيَتامى قُلْ إِصْلاحٌ لَهُمْ خَيْرٌ وَ
إِنْتُخالِطُوهُمْفَإِخْوانُكُمْ ...بقره: 220 منظور از مخالطه چنانكه
طبرسى گفته آميختن مال يتيم با مال خود است يعنى: تو را از يتامى ميپرسند بگو:
اصلاح براى آنها (اصلاح اموال) خوب است و اگر اموال آنها را با اموال خود آميختيد
آنها برادران شمايند. مخالطه را معاشرت نيز گفتهاند.
توبه: 102 و ديگران كه بگناهان خويش اعتراف كرده عمل شايستهاى را با
عمل بد ديگر آميختهاند.
يعنى هم عمل صالح و هم عمل طالح انجام دادهاند.
وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ أَنْزَلْناهُ
مِنَ السَّماءِفَاخْتَلَطَبِهِ نَباتُ الْأَرْضِ ...كهف: 45 اختلاط بمعنى امتزاج و
آميخته شدن است، تا آب نباشد املاح زمين و گازهاى هوا قابل امتزاج نيست آب باران
است كه آميخته با گازهاى مخصوص از هوا بزمين ميريزد و آنگاه املاح خاك را حلّ كرده
و قابل تغذيه گياه ميكند.
گمان ميكنم منظور از نبات در آيه موادّى است كه گياه را تشكيل ميدهند
و آنها بواسطه آب بهم آميخته