در قرآن مجيد فعل ماضى آن 9 بار و فعل مضارعش يكبار آمده و همه با
باء متعدّى شده است و افعال ماضى همه در باره عذابهائى است كه منكرين انبياء را
محو و نابود كرد و در گرفتارى موقّتى بكار نرفته است و شايد مراد از احاطه در «لايَحِيقُالْمَكْرُ السَّيِّئُ»هم احاطه هميشگى باشد كه با معنى
ثبوت و لزوم مناسب است.
حين:وقت. (صحاح)وَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلىحِينٍبقره: 36 شما را در زمين تا وقتى
قرارگاه و متاع هستوَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْهاحِينَيُنَزَّلُ الْقُرْآنُ
تُبْدَ لَكُمْ ...مائده: 101 اگر وقت نزول قرآن از آنها بپرسيد بر شما آشكار و روشن
ميشود.
راغب گويد: حين، وقت رسيدن و حصول شىء است و آن مبهم است و با مضاف
اليه معلوم ميگردد. بعد گويد: بمعنى مدت و سال و آن و مطلق زمان ميايد.
نا گفته نماند آنها همه از مصاديق وقتاند.
در آيههَلْ أَتى عَلَى الْإِنْسانِحِينٌمِنَ الدَّهْرِ ...انسان: 1 گفتهاند:
حين بمعنى مدّت است.
در اقرب گويد: حين بمعنى وقت مبهم است بهر زمان صلاحيت دارد كوتاه
باشد يا دراز. ولى در مجمع ذيل آيه 36 بقره گفته: بيشتر در زمان دراز بكار ميرود.
اين كلمه در قرآن مجيد 34 بار آمده است و يكبار بصورت حينئذوَ أَنْتُمْحِينَئِذٍتَنْظُرُونَواقعه: 84 كه بمعنى «حِينَإِذْ كَانَ كَذَا» است و نيز باسم
و فعل هر دو اضافه شده و مقطوع الاضافه نيز آمده مثلوَ الصَّابِرِينَ فِي
الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَحِينَالْبَأْسِبقره: 177وَ لَكُمْ فِيها جَمالٌحِينَتُرِيحُونَ وَحِينَتَسْرَحُونَنحل: 6فَذَرْهُمْ فِي
غَمْرَتِهِمْ حَتَّىحِينٍمؤمنون: